شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دعوت مکرون از سعد حریری و خانواده‌اش برای سفر به فرانسه

 

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، از سعد الحریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان و خانواده‌اش، دعوت کرد تا برای مدتی به فرانسه بروند. این دعوت، به‌عنوان بخشی‌از تلاش‌های فرانسه برای آرام‌کردن تنش‌ در خاورمیانه تعبیر شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، درپی این دعوت، یک مقام نزدیک‌به ریاست‌جمهوری فرانسه، از سفر قریب‌الوقوع حریری و خانواده‌اش به فرانسه، در روزهای آینده خبر داده است.

مکرون که روز چهارشنبه ۲۴ آبان‌ماه، در حاشیه‌ی نشستی درمورد تغییرات آب‌وهوایی در شهر بن آلمان با خبرنگاران سخن می‌گفت، تأکید کرد که این دعوت به‌معنای پیشنهاد جلای وطن و تبعید خودخواسته‌ی سیاسی نیست.

رئیس‌ جمهوری فرانسه، در ادامه‌ی سخنان خود، ضمن ابراز امیدواری درمورد حفظ ثبات در لبنان و مطابقت انتخاب‌های سیاسی با قانون اساسی، گفت: ««ما به یک لبنان قدرت‌مند نیاز داریم که یک‌پارچگی ارضی آن محترم شمرده شود. ما به رهبرانی نیاز داریم که برای انتخاب‌های خودشان آزاد باشند و آزادانه سخن بگویند».

فرانسه و لبنان، روابط نزدیکی با هم دارند و لبنان در فاصله‌ی دو جنگ جهانی، تحت کنترل فرانسه بوده است. سعد حریری نیز خانه‌ای در فرانسه دارد و سال‌های زیادی را در آن کشور بوده است. پدر سعد، رفیق حریری، پدر سعد هم از دوستان نزدیک ژاک شیراک، رئیس جمهوری پیشین فرانسه بوده است.

در بیانیه‌ای ازسوی کاخ الیزه، اعلام شده است که دعوت مکرون از حریری، پس‌از گفت‌وگو با شاهزاده محمدبن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی و همچنین تماس تلفنی با سعد حریری انجام شده است.

سعد حریری، سیزدهم آبان‌ماه، درحالی‌که در عربستان‌سعودی به‌سر می‌برد، به‌طور ناگهانی از نخست‌وزیری لبنان، استعفا کرد و از آن زمان، به لبنان بازنگشته است. این درحالی است که او مرتب وعده می‌دهد که به‌زودی به کشورش بازمی‌گردد.  

همین موضوع، موجب ابهاماتی درمورد شرایط حریری در عربستان‌سعودی شده است؛ تا جایی که میشل عون، رئیس جمهوری لبنان که از پذیرش استعفای حریری امتناع کرده است، روز چهارشنبه ۲۴ آبان‌ماه، گفت که تنها توجیه برای باقی‌ماندن سعد الحریری در عربستان، این است که او در ریاض، در بازداشت به‌سر می‌برد. حرفی که حریری را به واکنش واداشت. او گفت: «من خیلی خیلی خوبم و همان‌طور که به شما قول داده‌ام، به کشور بازخواهم گشت».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More