شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دست‌کم ۹۵ کشته و ۱۵۸ مجروح درپی انفجاری در کابل

 

به گزارش وزارت بهداشت افغانستان، صبح روز شنبه هفتم بهمن‌ماه، یک حمله‌ی انتحاری در شهر کابل، پایتخت افغانستان، دست‌کم ۹۵ کشته و  ۱۵۸ زخمی برجای گذاشت.

بنابر گزارش‌ها، بمب‌گذار انتحاری، خود را سوار بر یک آمبولانس، به یک محله‌ی به‌شدت محافظت‌شده و استراتژیک پر رفت‌وآمد در وسط شهر کابل رساند و منفجر کرد. این انفجار در نزدیکی محلی اتفاق افتاده است که سفارت‌خانه‌ها و ساختمان‌های دولتی در آن قرار دارند. از جمله‌ی این ساختمان‌ها، می‌توان به شورای عالی صلح افغانستان،‌ سفارت سوئد،‌ دفتر اتحادیه‌ی اروپا و کنسولگری هند اشاره کرد.

 

 

 

 

گروه طالبان، مسؤولیت این انفجار را که بیشتر قربانیان آن، غیرنظامی‌اند، برعهده گرفته است.

هفته‌ی گذشته نیز در حمله‌ای دیگر به یک هتل در شهر کابل، بیش‌از ۲۰ کشته برجای ماند که مسؤولیت آن را هم طالبان برعهده گرفته بود.

سازمان صلیب‌سرخ جهانی، استفاده از آمبولانس را در حمله‌ی امروز، اقدامی ترسناک دانست و گفت که این کار، عملی غیرقابل قبول و غیرموجه و ناقض قوانین بین‌المللی است.

بسیاری از دولت‌های خارجی نیز که در افغانستان نمایندگی دارند، این حمله را به‌شدت محکوم کرده‌اند.

جان باس،‌ سفیر آمریکا در کابل، در توئیتی نوشته است:‌ «این حمله‌ی بزدلانه و بی‌رحمانه و عاملان آن را محکوم می‌کنم.

کاخ ریاست‌جمهوری در بیانیه‌ای، اعلام کرده است:‌ «تروریست‌ها با ادامه‌ی جنایات ضدبشری و ایجاد وحشت، امروز بار دیگر به عملی نابخشودنی متوسل شدند و در نزدیک بیمارستان جمهوریت کابل، با انجام حمله‌ی تروریستی، شماری از هموطنان ما را که درحال انجام کارهای روزمره‌ی خود بودند، قربانی کردند. قربانیان آن‌ها، مردم عادی، ازجمله زنان و کودکان بوده‌اند».

محمد اشرف‌غنی، رئیس جمهوری افغانستان نیز در این زمینه، گفت:‌ «دشمنان افغانستان باید بدانند که در جنگ کنونی و تحمیل‌شده، بازنده‌اند و حقانیت مبارز‌ی نیروهای امنیتی و دفاعی ما علیه همه‌ی گروه‌های تروریستی بدون تفکیک، بیش‌از هر زمان دیگر، حمایت مردم و جامعه‌ی جهانی را به‌دست آورده است.

رئیس جمهوری افغانستان با تأکید دوباره بر این‌که آن کشور، از چند سال پیش به این‌سو، با یک جنگ تحمیلی روبروست و گروه‌های تروریستی که حامیان مالی و تسلیحاتی‌شان مشخص است، برای اهداف بیگانگان می‌جنگند و می‌خواهند مانع ثبات و رفاه افغانستان شوند که هرگز به این خواستشان نخواهند رسید.

اشرف‌غنی همچنین گفت که که تروریسم، وارد مرحل‌ی گسترد‌ه‌ی تهدید جهانی شده است که این موضوع را او بارها در کنفرانس‌های بین‌المللی و منطقه‌‌ای برای سران کشورهای جهان مطرح و تأکید کرده است که افغانستان در خط نخست این نبرد جهانی قرار دارد و باید همه‌ی کشورها، بدون تفکیک وارد یک مبارز‌ه‌ی جدی علیه این پدیده‌ی شوم شوند.

رئیس جمهوری افغانستان در پایان سخنان خود، ضمن تقبیح شدید حملات تروریستی امروز و روز گذشته‌ در کابل و قندهار، مراتب عمیق تسلیت خود را به خانواده‌های قربانیان ابراز کرد.

 

توضیحات بیشتر درمورد حادثه، در گفت‌وگو با سلطان فیضی، خبرنگار ایران‌اینترنشنال در کابل:

 

 

در آخرین گزارش‌های تکمیلی، خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز یک‌شنبه هشتم بهمن‌ماه، اعلام کرد که تعداد قربانیان این انفجار انتحاری، به ۱۰۳ کشته و ۲۳۵ زخمی رسیده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More