شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دست‌کم ۳۱ کشته و ۱۰۰ مجروح در ازدحام عاشورا در کربلا

ازدحام زائران در اطراف مقبره امام سوم شیعیان در شهر کربلا واقع در جنوب عراق همزمان با مراسم روز عاشورا دست‌کم ۳۱ کشته و ۱۰۰ نفر مجروح بر جای گذاشت. 

خبرگزاری‌ها این آمار را به نقل از وزارت بهداشت عراق اعلام کرده و توضیح دادند با توجه به وخامت حال ۱۰ نفر دیگر احتمال افزایش تلفات ناشی از ازدحامی که علت آن هنوز مشخص نشده است وجود دارد. 

وزارت بهداشت عراق توضیحی درباره نحوه کشته شدن زائران نداده است اما خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از مسئولان حرم امام سوم شیعیان نوشت این حادثه مرگبار در ورودی به ساختمان حرم رخ داد.

پیشتر برخی خبرگزاری‌ها اعلام کرده بودند که ریزش دیوار سیمانی یا نشست زمین در نزدیکی «باب الرجاء حرم امام حسین» دلیل وقوع این رویداد بوده است. این درحالیست که مسئولان رسمی عتبه و دفاع شهری کربلا  فرو ریختن سقف یا دیوار سیمانی را تکذیب کردند.

همچنین محمدتقی حلی‌ساز، رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ایران به ایسنا گفته است: تاکنون درباره حضور اتباع ایرانی در میان کشته‌ها و مصدومان حادثه امروز شهر کربلا گزارشی منتشر نشده است.

صدها هزار شیعه از سراسر جهان هر سال در روز عاشورا که دهمین روز از ماه محرم طبق تقویم قمری است برای برگزاری مراسم بزرگداشت امام سومشان که طبق روایات در سال ۶۸۰ میلادی در درگیری به خلیفه اموی به نام یزید کربلا کشته شد به این شهر سفر می‌کنند. 

مراسم بزرگداشت امام سوم شیعیان با زنجیرزنی و سینه‌زنی و گاهی قمه‌زنی همراه است.

برگزاری مراسم عاشورا در زمان صدام حسین ممنوع بود. اما پس از سقوط حکومت صدام، روز عاشورا در این کشور تعطیل رسمی بوده و زائران زیادی از ایران، کشورهای حوزه خلیج فارس، پاکستان و هند به عراق سفر می‌کنند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More