شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دست‌کم ۱۶ کشته و صدها زخمی در درگیری ارتش اسراییل با فلسطینی‌ها

 

درگیری میان ارتش اسراییل و فلسطینی‌ها در نوارغزه، دست‌کم ۱۶ کشته و صدها زخمی بر جای گذاشت.

ده‌ها هزارفلسطینی، روز جمعه ۱۰ فروردین‌ماه در پاسخ به فراخوانی که روز چهارشنبه ۸ فروردین‌ منتشر شده بود، با شعار «راهپیمایی بازگشت»، در مرز نوار غزه و در نزدیکی دیوار حائل اسراییل اقدام به تجمع اعتراضی کردند که به گفته سازمان‌دهندگان آن به مدت شش هفته طول خواهد کشید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تجمع اعتراضی در نهایت به درگیری میان نیروهای اسراییلی و فلسطینی‌ها انجامید که در نتیجه آن ۱۶ فلسطینی به ضرب گلوله کشته و صدها نفر زخمی شدند.

 

 

به گزارش وزارت بهداشت نوار غزه، در این درگیری‌ها بیش از ۱۴۰۰ نفر زخمی شدند، ۷۵۸ نفر از این افراد با گلوله‌های جنگی و الباقی با گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور زخمی شده‌اند.

سازمان‌دهندگان این تجمع اعتراضی از مردم درخواست کرده‌ بودند تا در آستانه سالگرد تاسیس اسراییل و برای بازگشت فلسطینی‌ها به آن کشور (که آن را سرزمین اجدادی خود می‌دانند)، در ۵ نقطه حساس مرزی چادر بزنند.

فرمانده ستاد ارتش  اسراییل، پس از انتشار این فراخوان، ضمن اعلام استقرار بیش از ۱۰۰ تیرانداز ماهر در مرز نوار غزه گفته بود که اجازه نفوذ به هیچ‌کس را نخواهد داد و آسیب‌رسانی به دیوار حائل را برنخواهد تابید.

 

 

اسراییل پیش از این بخش‌هایی در مرز نوارغزه را منطقه ممنوعه نظامی اعلام کرده بود.

از سال ۲۰۱۴ تا کنون این شدیدترین درگیری در نوار غزه است که تنها در یک روز این تعداد کشته و زخمی داشته است.

در ساعات پایانی روز نیز اسراییل ۳ مقر نظامی حماس را در نوار غزه هدف حملات هوایی و آتش تانک‌های خود قرار داد.

یک سخنگوی ارتش اسراییل دلیل کشته شدن تعدادی از تظاهر‌کنندگان فلسطینی را، تلاش آنان برای عبور از حصار مرزی اعلام کرده است.

محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، با مسئول خواندن اسراییل در قبال کشته‌شدگان فلسطینی، روز شنبه را روز عزای ملی اعلام کرد.

 

  • سوران قربانی گزارش می دهد:

 

 

گفتگو با نادر اسکویی (تحلیل گر مسائل خاورمیانه) در این باره :

 



 

گفتگو با علی مهتدی در این باره :



 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More