شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دست‌کم ۱۵ کشته درپی حمله‌ انتحاری طالبان در ورودی مدرسه‌ نظامی کابل

 

مقامات افغانستان اعلام کردند که روز شنبه ۲۹ مهرماه، یک عامل انتحاری با کوبیدن خودرویی پر از مواد منفجره به اتوبوسی که از مهم‌ترین مرکز آموزش نظامی افغانستان در کابل خارج می‌شد، دست‌کم ۱۵ نظامی را که دانشجویان دانشکده‌ نظامی و مربیانشان بودند، کشت.

گروه طالبان مسؤولیت این حمله را برعهده گرفته است.

 

نمایی از دانشگاه نظامی مارشال فهیم در حومه‌ی غربی کابل

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت وزیری (Dawlat Wazari)، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت: "در این حمله، عامل انتحاری که سوار بر خودروی بمب‌گذاری‌شده بود، نیروهای نظامی را که درحال خروج از دانشگاه نظامی مارشال فهیم بودند، هدف قرار داد".

او اعلام کرد که در این حمله که حوالی ساعت سه و نیم بعدازظهر اتفاق افتاد، ۱۵ نیروی نظامی که برای آموزش در آن‌جا حضور داشتند، کشته و چهار نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. وزیری گفت که زخمی‌ها به بیمارستان منتقل شده‌اند، اما جزئیات بیشتری در مورد شدت جراحات آنها ارائه نکرد.

 

 

در بیانیه‌ای که ازسوی دفتر محمد اشرف‌غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان در این مورد منتشر شده، آمده است که این اتوبوس حامل مربیان و دانشجویان دانشگاه امور دفاعی در حومه‌ غربی کابل بوده که محل آموزش  افسران ارتش افغانستان و سایر آموزش‌های نظامی است.

از زمان خروج بیشتر نیروهای نظامی خارجی از افغانستان در اواخر سال ۲۰۱۴ به این‌سو، نیروهای امنیتی آن کشور، درگیر مبارزه با طالبان‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس دولت ایالات متحده‌ آمریکا، اواخر مردادماه سال جاری، اعلام کرد که آمریکا تا زمان نامحدودی بهآموزش و پشتیبانی نیروهای نظامی افغانستان ادامه خواهد داد. این استراتژی جدید آمریکا درقبال افغانستان، منتقدین فراوانی نیز دارد، چرا که علی‌رغم صرف میلیاردها دلار ازسوی آمریکا و کشورهای متحدش برای فعالیت‌های نظامی در افغانستان در طول ۱۶ سال گذشته، آن کشور، ذره‌ای به صلح و آرامش نزدیک‌تر نشده است.

ذبیح‌‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، با ارسال ایمیلی به خبرنگاران، مدعی شده که مسؤولیت حمله‌ انتحاری روز شنبه برعهده‌ گروه طالبان بوده است.    

هفته‌ی گذشته، به‌ویژه برای نیروهای امنیتی افغانستان به‌شدت مرگبار بوده است. در این هفته، طالبان به پاسگاه‌های نیروهای افغانستان در ولایت‌های مختلف، ازجمله قندهار، غزنی و پکتیا حمله کردند و نزدیک‌به ۱۰۰ نظامی افغانستانی را کشتند.

حمله‌ی انتحاری روز شنبه، پس‌از حمله‌ انتحاری جمعه‌شب در مسجد شیعیان که به کشته‌شدن بیش‌از ۵۰ نمازگزار منجر شد، دومین حمله‌ بزرگ در طول ۲۴ساعت، در کابل، پایتخت افغانستان بود.  

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More