شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دست‌کم ۱۰۰ کشته در حمله شیمیایی به شهر دوما در سوریه

 

گروه جیش الاسلام، دولت سوریه را متهم به استفاده از بمب شیمیایی در شهر دوما در غوطه شرقی کرده است.

آمار ضد و نقیضی از تلفات این حملات گزارش شده است. جیش الاسلام ادعا کرده است در اثر این حملات که روز شنبه ۱۸ فروردین‌ماه صورت گرفته است، ۱۰۰ غیرنظامی کشته شده‌اند. برخی منابع میزان کشته‌شدگان را ۱۵۰ نفر  و تعداد مصدومین را تا هزار نفر عنوان کرده‌اند. مرکز رسانه‌ای قوطه که به گروه‌های معارض نزدیک است در توییتی نوشته که ۷۵ نفر در اثر حمله شیمیایی جان خود را از دست داده اند.

پیشتر، جامعه پزشکی سوریه‌ای-آمریکایی که یک گروه امداد است، گزارش کرده بود که در اثر «بمباران شیمیایی» در روز شنبه، ۳۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

ولی هیچ‌کدام از این گزارش‌ها تایید شده نیست.

خبرگزاری رسمی سانا، پس از انتشار این اخبار آن‌ها را تکذیب کرد و گفت که «شورشیان» در غوطه شرقی در وضعیت فروپاشی قرار دارند و از این رو دست به انتشار «اخبار کذب» می‌زنند.

گروه دیدبان حقوق بشر سوریه اما به خبرگزاری رویترز گفته است که نمی‌تواند اخبار مرتبط با حمله شیمیایی را تاییدکند. این گروه گزارش کرده است که ۱۱ نفر در اثر استنشاق دود و گرد و خاک ناشی از بمب‌های متعارف کشته شده‌اند.

جامعه پزشکی سوریه‌ای-آمریکایی که مقر آن در آمریکاست، گزارش کرده است که در اثر اصابت یک «بمب کلر» به بیمارستان دوما، شش نفر جان خود را از دست داده‌اند.

باسل ترمانینی، معاون این گروه به خبرگزاری رویترز گفته است که گروهش در حال تماس با سازمان ملل، دولت آمریکا و دولت‌های اروپایی است، تا آن‌ها را در جریان این حملات قرار دهد.

کنش‌گران سوری تصاویری را منتشر کرده‌اند که ادعا می‌شود مرتبط با این حملات است. در این تصاویر اجساد زیادی دیده می‌شود که بر روی هم افتاده‌اند. بیشتر قربانیان به نظر زنان و کودکان می‌رسند. در تصاویر دیگری نیروهای امداد در حال چک کردن کودکانی هستند که بسیار مضطرب به نظر می‌رسند. بیماران دیگری دیده می‌شوند که بر روی دهانشان ماسک اکسیژن زده شده است.

دولت آمریکا در واکنش به اخبار این حملات از دولت روسیه خواسته است تا حمایت خود را از دولت بشار اسد متوقف کند. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفته است که مسؤولیت حملات شیمیایی در سوریه متوجه روسیه است.

دولت آمریکا بارها تهدید کرده است که در صورت اثبات استفاده سوریه از سلاح شیمیایی، به مواضع ارتش سوریه حمله خواهد کرد. فروردین سال گذشته، ارتش آمریکا با پرتاب ۵۹ موشک کروز در پاسخ به اتهامات مربوط به بمباران شیمیایی دولت سوریه، پایگاه‌های هوایی این کشور را مورد هدف قرار داد.

ارتش سوریه با پشتیبانی هواپیماهای روسیه، روز ۲۹ بهمن‌ماه عملیات زمینی را برای بازپس‌گیری غوطه شرقی، در حومه دمشق، آغاز کرد. این منطقه از حدود ۵ سال پیش در محاصره نیروهای دولتی سوریه است.

از آن زمان ارتش سوریه توانسته است اکثر مناطق غوطه شرقی را از کنترل نیروهای معارض خارج کند. گروه‌های معارض مختلف از جمله احرار الشام و جبهه النصره با توافق با دولت سوریه حاضر شدند که مناطق تحت کنترل خود در غوطه شرقی را ترک کنند و به سوی شمال سوریه بروند. این در حالی‌ست که جیش الاسلام علی‌رغم گزارش‌هایی در زمینه توافق برای خروج از دوما، تاکنون در این شهر مقاومت می‌کند.

 هفته گذشته منابع نزدیک به دولت سوریه اعلام کردند که ارتش سوریه با گروه جیش‌الاسلام برای خروج این گروه از شهر «دوما» در غوطه شرقی به توافق  رسیده‌ است

دوما آخرین و مهم‌ترین شهری است که در غوطه شرقی در کنترل نیرو‌های معارض دولت سوریه است.

 

گفت‌وگو با حمدی ملک در این زمینه:

 

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More