شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

در پی کشته شدن ده‌ها معترض سودانی، شورای نظامیان وعده انتخابات داد

 

به دنبال خشونت‌ها و کشته شدن دست‌کم ۳۵ تن در جریان اعتراض‌های روز دوشنبه، شورای نظامی انتقالی سودان وعده برگزاری انتخابات داد.

عبدالفتاح البرحان، رییس شورای نظامی انتقالی، در ساعات اولیه روز سه‌شنبه ۱۴ خرداد با انتشار اطلاعیه اعلام کرد که تمامی توافق‌های پیشین با ائتلاف اصلی مخالفان لغو و ظرف ۹ ماه آینده انتخابات سراسری برگزار خواهد شد.

پیش‌تر شورای نظامی انتقالی اعلام کرده بود که انتخابات ظرف سه سال آینده برگزار می‌شود و تا آن هنگام قدرت در دست نظامیان باقی می‌ماند. مخالفان خواهان خلع سریع قدرت از نظامیان و برگزاری انتخابات هستند.

در بیانیه بامداد سه‌شنبه رییس «شورای نظامی انتقالی» اشاره شده که شورا در حال زمینه‌سازی برای تشکیل یک دولت موقت، با نظارت نهادهای بین‌المللی، به منظور برگزاری انتخابات سراسری است.

روز دوشنبه نیروهای امنیتی در خارطوم، پایتخت سودان، بر روی تظاهرکنندگانی که در برابر وزارت دفاع و مقر اصلی ارتش در خارطوم تجمع کرده بودند آتش گشودند.

در پی خشونت‌های روز دوشنبه، علاوه بر کشته شدن دستکم ۳۵ تن، صدها تن دیگر از تظاهرکنندگان زخمی شدند. مخالفان وقایع روز دوشنبه را «کشتار خونین» معترضان نامیده‌اند. برخوردهای خشونت‌آمیز با مخالفان با اعتراض‌های گسترده جهانی نسبت به شورای نظامیان سودان مواجه شده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و نیز بسیاری از کشورهای جهان رخدادهای روز دوشنبه در خارطوم را به شدت محکوم کرده‌اند. دبیرکل سازمان ملل خواهان انجام تحقیقات مستقل درباره رویدادهای خونین روز دوشنبه شده است.

تظاهرات معترضان در روز دوشنبه، خونین‌ترین اعتراض‌ خیابانی مخالفان از زمان سقوط دولت عمر البشیر، رییس جمهوری پیشین سودان، بود. البشیر در ۲۲ فرودین‌ماه گذشته پس از ۳۰ حکومت و چندین ماه اعتراض از سوی نظامیان سرنگون شد. پس از سقوط البشیر قدرت به شورایی از نظامیان منتقل شد.

پیشتر احمد عوض‌ بن‌ عوف، وزیر دفاع سودان، در پی اعتراض‌های مخالفان از سمت خود به عنوان رییس شورای نظامیان استعفا داده بود. او تنها چند روز پس از سقوط البشیر قدرت را به عبدالفتاح البرحان، ریاست کنونی، واگذار کرد.

سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا خواهان انتقال سریع قدرت به غیرنظامیان هستند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More