شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درگیری شدید نیروهای امنیتی با معترضان لبنانی در بیروت؛ ده‌ها تن از معترضان زخمی شدند

در جریان درگیری شدید و از زمان آغاز اعتراضات لبنان در ۲۵ مهر ماه، نیروهای امنیتی طی شنبه شب و بامداد یک‌شنبه با خشونت و استفاده از گاز اشک‌آور  و گلوله‌های پلاستیکی به معترضان در بیروت حمله کرده و ده‌ها تن از آنها را زخمی و شمار بیشتری را بازداشت کردند.در این درگیری‌ها  همچنین شماری از نیروهای پلیس و نیروهای امنیتی نیز مجروح شدند.

شامگاه شنبه و بامداد یک‌شنبه بیروت شاهد درگیری‌ شدید نیروهای امنیتی و شبه نظامیان با معترضان لبنانی بود، درگیری‌هایی که خبرگزاری آسوشیتد پرس آن‌را از زمان آغاز اعتراضات لبنان در ۲۵ مهر ماه تاکنون بی‌سابقه خواند و منابع مختلف خبری شمار معترضان مجروح در ایران درگیری‌ها را ۴۰ تا ۷۰ تن اعلام کردند.

درگیری زمانی آغاز شد که شامگاه شنبه افراد نقاب‌دار به کمپ‌های تظاهرات‌کنندگان و تحصن‌کنندگان در مرکز بیروت و نزدیک پارلمان حمله کردند. در پی این حملات بود که معترضان نیز به سوی این افراد و نیروهای پلیس حاضر در محل اشیای مختلف از جمله سنگ پرتاپ کردند.

در پیامد حمله افراد نقاب‌دار که خبرگزاری آسوشیتد پرس آن‌ها را اعضا و هواداران گروه‌های حزب‌الله و امل معرفی کرد  نیروهای امنیتی نیز با معترضان لبنانی به شدت درگیر شدند.

بنابر گزارش خبرگزاری‌ها، نیروهای امنیتی لبنان در جریان حملات شب شنبه و بامداد یک‌شنبه خود برای پایان دادن به تجمع معترضان به سوی معترضان گاز اشک‌آور پرتاب کردند. همچنین گزارش شده که نیروهای امنیتی به سوی معترضان گلوله‌های لاستیکی شلیک کردند.

منابع خبری از قول مقام‌های پلیس لبنان گزارش دادند که دست‌کم ۲۰ تن از ماموران پلیس و نیروهای امنیتی نیز طی درگیری‌های شامگاه و بامداد یک‌شنبه زخمی شدند. شمار معترضان مجروح شده دست‌کم دو برابر و ۴۰ تن اعلام شده است اما برخی منابع چون شبکه‌ جهانی بی‌بی‌سی تعداد مجروحان را ده‌ها تن و برخی خبرگزاری‌ها نیز دست‌کم ۷۰ تن اعلام کردند.

این درگیری‌ها با معترضان لبنانی دو روز پیش از آغاز مذاکرات رسمی، رییس‌جمهوری لبنان با تشکل‌های سیاسی برای معرفی نخست‌وزیر جدید رخ داد.

اعتراضات در لبنان از ۲۵ مهر ماه، هفدهم اکتبر، و در اعتراض به فساد آغاز شد واما خواسته‌های معترضان گسترش یافت. با تداوم این اعتراضات سعد حریری از سمت نخست وزیری استعفا داد. پس از آن اعلام شد که سمیر خطیب به عنوان نامزد نخست وزیری تعیین شده است اما با کناره گیری او از این سمت، میشل عون، رییس جمهوری لبنان، اعلام کرد که مذاکرات پارلمانی را برای تعیین نخست وزیر جدید از روز دوشنبه ۲۶ آذر از سر خواهد گرفت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More