شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درخواست نیکی هیلی از شورای امنیت سازمان ملل: صدای ملت ایران را در جهان پژواک دهید

 

شورای امنیت نشست اضطراری خود درباره اعتراضات اخیر ضددولتی در ایران را برگزار کرد.

در آغاز این نشست که به درخواست نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل برگزار شده است چهار گزارشگر ویژه سازمان ملل ضمن ارایه گزارشی در مورد این اعتراضات به مقامات ایران یادآوری کردند که باید بدون وقفه همه شرایط را برای ابراز صلح‌آمیز خواسته‌های معترضین و شهروندان ایران بدون واهمه آنها از برخورد خشن و سرکوبگرانه دستگاهها حکومتی با آنها برایشان فراهم کند.

پس از سخنان ابتدایی این جلسه، نیکی هیلی در نوبت مربوط به سخنرانی سفیر آمریکا در این نشست گفت: «این اعتراضات و خواسته‌های معترضین می‌بایستی مورد توجه دنیا قرار بگیرد.»

نیکی هیلی افزود: «این تظاهرات سراسری و خودش برای درخواست مصمّمانه حقوق انسانی و اصولی مردم قهرمان ایران است که از دولت سرکوبگر خود خسته و بیزار شده‌اند و حاضر هستند برای دست‌یابی به این حقوق اولیه خود جانشان را به‌خطر بیاندازند. دولت ایران باید سانسور صدای ملت ایران را متوقف کند و دسترسی آنها به اینترنت را برقرار کند.

به رژیم ایران اکنون یک هشدار داده می‌شود. دنیا ناظر اعمال شما می باشد».

نیکی هیلی در نطق خود از سایر اعضای شورای امنیت خواست تا «پیام ملت ایران را در جهان پژواک دهند.»

نیکی هیلی اضافه کرد: «ما ساکت نخواهیم نشست. هیچ تلاش مذبوحانه‌ای برای معرفی این معترضان در ایران به عنوان دست نشانده‌های قدرت‌های خارجی، ما را از این موضع منصرف نخواهد کرد. مردم ایران اکنون حقیقت را می دانند. ما هم حقیقت را می دانیم. مردم ایران روی پای خودشان و برای آرمان های خودشان به پا خواسته اند. و هیچ چیزی آمریکایی‌ها را از همبستگی و در کنار آنها بودن باز نخواهد داشت.»

نیکی هیلی همچنین در میان نطق خود از سایر اعضای شورای امنیت خواست تا «پیام ملت ایران را در جهان پژواک دهند.»

نیکی هیلی اضافه کرد: «ما ساکت نخواهیم نشست. هیچ تلاش مذبوحانه ای برای معرفی این معترضان در ایران به عنوان دست نشانده های قدرت های خارجی، ما را از این موضع منصرف نخواهد کرد. مردم ایران اکنون حقیقت را می دانند. ما هم حقیقت را می دانیم. مردم ایران روی پای خودشان و برای آرمان های خودشان به پا خواسته اند. و هیچ چیزی آمریکایی‌ها را از همبستگی و در کنار آنها بودن باز نخواهد داشت.»

نیکی هیلی در نطق خود اضافه کرده است: «امروز مردم ایران با دولتشان صحبت می کنند. پیام آنها غیرقابل انکار است. آنها به این دولت می گویند 'دست از حمایت از تروریزم بردار. میلیاردها دلار سرمایه و پول ما را به آدمکشان و دیکتاتورها ندهید. پول و سرمایه کشور و مردم ما را به جنگجویان خارجی ندهید و برای جنگ های نیابتی خرج نکنید. فکری به حال ما کنید.

نیکی هیلی اضافه کرد: «رژیم ایران اینترنت را در کشور قطع کرده است تا ارتباط میان تظاهرکنندگان معترض در کشور برای ابراز احساسات و عقاید خودشان را متوقف کند. هر کشوری این اجازه و حق را دارد که امور مربوط به خودش را مستقلانه به‌پیش ببرد. اما هیچ کشوری حق ندارد با بستن درهای خود به‌روی جامعه جهانی آنها را از سرکوب حقوق بشر مردمشان بی‌اطلاع نگه دارد.»

 

  • نماینده ایران در سازمان ملل، آمریکا را متهم به سوءاستفاده از شورای امنیت کرد

نماینده ایران نیز سخنان خود در این جلسه را با اعتراض به آمریکا و متهم کردن این کشور به سوءاستفاده از شورای امنیت آغاز کرد.

غلامعلی خوشرو با اشاره به نقش دولت جدید آمریکا در مسایل خاورمیانه ، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را متهم به عدول از قوانین بین‌المللی کرد.

خوشرو همچنین به نقش تاریخی واشنگتن در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و سرنگونی دولت ملی دکتر محمد مصدق اشاره کرد و گفت که این کودتا مانع از شکل‌گیری دموکراسی در ایران شد.

او سپس به حمایت آمریکا از عراق و سرنگونی هواپیمای مسافربری این کشور در خلیج‌فارس و در خلال هشت سال جنگ میان عراق و ایران اشاره کرد.

نماینده ایران همچنین با اشاره به برخورد پلیس و نیروهای امنیتی آمریکا با معترضان در این کشور در چند دهه گذشته، به اعتراضات چند سال پیش پاریس در دوران نیکلا سارکوزی هم اشاره کرد و گفت در هیچ کدام از این موارد موضوع به شورای امنیت ارجاع نشد.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد، سپس به تشریح وضعیت اعتراضات در ایران پرداخت و با اشاره به موارد خشن چون کشته شدن یک مرد و پسر نوجوانش در جریان اعتراضات لرستان و یا حمله به بانک‌ها و مراکز دولتی، آنها را مصداقی برای مداخله پلیس و ماموران دانست و گفت این کاری است که پلیس در تمامی نقاط جهان انجام می‌دهد.

او همچنین با اشاره به مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی چون تلگرام در جریان اعتراضات اخیر، به استفاده از این شبکه برای "ترویج خشونت" اشاره کرد و اظهارات مدیر تلگرام در این باره را هم شاهدی بر ادعای خودش گرفت.

غلامعلی خوشرو

 

  •  واکنش ظریف به سخنان هیلی

محمد جواد ظريف، در واکنش به سخنان نیکی هیلی، با انتشار پيامی در صفحه توئیتر خود نوشت: «شورای امنیت سازمان ملل، تلاش آشکار آمریکا را برای مصادره به مطلوب کردن مأموریت آن نهاد، دفع کرد. اکثریت اعضا بر لزوم اجرای کامل برجام و پرهیز از دخالت در امور داخلی دیگران، تأکید کردند. این یک اشتباه بزرگ دیگر دولت ترامپ در سیاست خارجی بود».

وزیر امور خارجه ایران،  بیانیه‌ی غلام‌علی خوشرو، سفیر دائمی جمهوری اسلامی ایران را در رابطه با واکنش‌ها نسبت‌به رویدادهای اخیر ایران، به توئیت خود پیوست کرده است.

 

  • انتقاد شدید روسیه از آمریکا به خاطر برگزاری نشست اضطراری

روسیه به شدت از آمریکا به خاطر برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل به خاطر اعتراضات اخیر در ایران انتقاد کرده است.

سفیر روسیه در سازمان ملل وسلی نبنزیا می گوید دخالت دادن شورای امنیت «به امور داخلی یک کشور به آبروی شورای امنیت سازمان ملل صدمه می زند.»

سفیر فرانسه در این نشست گفته است که هرگونه دخالت در امور داخلی ایران غیرسازنده است و با اینکه اخبار تلفات این تظاهرات نگران کننده است اما تهدیدی بر علیه صلح جهانی نیست.

 

  • نماینده فرانسه: مسائل داخلی ایران تهدید بین‌المللی نیست

نماینده فرانسه در سازمان ملل تاکید کرد که مسائل داخلی کنونی در ایران تهدیدی برای امنیت بین‌الملل نیست.

نماینده فرانسه در نشست شورای امنیت در مورد اعتراضات ایران، که به درخواست آمریکا برگزار شد، گفت: هر تغییری در ایران باید از طرف خود مردم ایران و از داخل ایران رخ بدهد.

نماینده فرانسه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت برای بررسی وضعیت ایران، مواضعی متفاوت از همتای آمریکایی خود اتخاذ کرد و گفت که مسائل داخلی کنونی در ایران در حیطه اختیارات شورای امنیت سازمان ملل نیست.

وی همچنین تاکید کرد که این وضعیت تهدیدی برای امنیت بین‌الملل به شمار نمی‌آید.

نماینده فرانسه در آستانه برگزاری این نشست نیز، با بیان این‌که خواستار احترام به آزادی بیان هستیم، گفته بود که پاریس مخالف بهره‌برداری از این بحران از خارج ‏است چراکه باعث متشنج شدن فضا خواهد شد.

وی علاوه بر این، برجام را بزرگ‌ترین دستاورد دیپلماتیک دهه اخیر و زیربنای ثبات منطقه‌ای و ‏بین‌المللی دانست و خواستار حفظ برجام شد.

 

  • نماینده لهستان خواستار مذاکره میان معترضان و حکومت ایران شد

نماینده لهستان در سازمان خواستار آن شد که میان معترضان و حکومت ایران گفت‌وگو شکل بگیرد

نماینده لهستان در سازمان ملل متحد، در این نشست شورای امنیت این سازمان درباره اعتراضات در ایران، تاکید کرد: باید حقوق بشر اجراء شود و دو طرف با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

نماینده لهستان در سازمان ملل، بر احترام به آزادی بیان و رعایت حقوق بشر تاکید کرد و تقاضا کرد: میان معترضان و حکومت ایران گفت‌وگو شکل بگیرد.

نماینده لهستان همزمان به نقش مهم ایران در تحولات خاورمیانه اشاره کرد و خواستار ورود سازنده تهران در جهت ثبات و صلح در این منطقه شد.

 

  • نماینده هلند: ایران حقوق بشر را رعایت کند

نماینده هلند در سازمان ملل متحد، در جریان نشست شورای امنیت، خواستار احترام به حقوق بشر از سوی نظام ایران شد.

نماینده هلند ضمن تاکید بر اهمیت رعایت حقوق‌ بشر از سوی حکومت ایران، با اشاره به کشته شدن بیش از ۲۰ نفر در جریان این اعتراضات، از ایران خواست که با ناقضان حقوق بشر مقابله کند و همچنین دسترسی مردم این کشور به شبکه‌های اجتماعی و اینترنت را  مهیا کند.

 

  • نماینده چین: شورای امنیت نباید به موضوعات داخلی ایران وارد شود

نماینده چین در سازمان ملل متحد بر لزوم عدم ورود شورای امنیت در مسائل داخلی ایران تاکید کرد.

سفیر چین در جلسه شورای امنیت درباره اعتراضات اخیر در ایران، پس از نماینده اتیوپی سخنرانی کرد و با اشاره به مساله تروریسم در خاورمیانه، بر اهمیت مبارزه با این پدیده تاکید کرد.

نماینده چین به مساله فلسطین به عنوان اصلی‌ترین بحران خاورمیانه اشاره کرد و گفت: شورای امنیت باید به مساله فلسطین و راه‌حل مبتنی بر تشکیل دو کشور مستقل تمرکز کند.

 

  • تشکر رضا پهلوی از دولت آمریکا برای برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت

رضا پهلوی فرزند آخرین پادشاه ایران با ارسال توئیتری از نیکی هیلی و دولت آمریکا برای برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سپاسگزاری کرده است.

در توئیت رضا پهلوی آمده است: «از خانم نیکی هیلی برای مطرح کردن وضعیت مردم ایران در شورای امنیت سازمان ملل سپاسگزار هستم. سرکوب‌های پایان‌ناپذیر و نقض حقوق بشر ملت ایران توسط رژیم جمهوری اسلامی می‌بایستی از سوی همه اعضای شورای امنیت سازمان ملل و جامعه جهانی محکوم شود.

جامعه جهانی می‌بایستی با مردم ایران همدردی و در کنار آنها بایستد. مردم ایران از نزدیک ناظر آنها هستند و فراموششان نخواهند کرد.»

رضا پهلوی

 

  • اظهار نگرانی نماینده انگلیس از اعدام نوجوانان در ایران

ماتیو رایکرافت نماینده انگلیس در این نشست اضطراری به اعضای شورای امنیت گفت: «ادامه قانون اعدام‌ها در ایران، به ویژه اعدام نوجوانان، حاکمیت ضعیف قانون، محدودیت‌های مربوط به آزادی بیان و آزادی‌های مذهبی و عقاید شدیداً نگران‌کننده هستند».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More