شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درخواست نماینده پارلمان بریتانیا برای احضار بعیدی‌نژاد به دلیل تهدید روزنامه‌نگاران

 

 

تام توگندات،‌ نماینده پارلمان بریتانیا، ضمن انتقاد از فشار و تهدید امنیتی جمهوری اسلامی علیه روزنامه‌نگاران فارسی زبان خارج کشور و اظهارات حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا، خواستار احضار او برای پاسخگویی در این زمینه شده است.

توگندات روز دوشنبه ۱۵ دی‌ماه در همین زمینه به نشریه اکسپرس گفت: «سفیر ایران نه فقط مقام تحت پرداخت یک حکومت دیکتاتوری است، بلکه به دنبال دخالت در آزادی مطبوعات در این‌جا، فراتر از اختیارات سفارتخانه، است.»

این  نماینده محافظه‌کار پارلمان بریتانیا افزود: «او (بعیدی‌نژاد) باید فورا از طرف وزارت خارجه احضار شود.»

سفارت ایران در لندن پیشتر روزنامه‌نگاران ایرانی که در خارج کشور فعالند را کسانی عنوان کرده که «تحت حمایت خارجی» در تلاشند «نظام حکومتی سرزمین مادری» خود را تضعیف کنند.

رییس پیشین کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا ضمن اشاره به شهروندی برخی از این روزنامه‌نگاران در کشورش گفت: «ما نمی‌توانیم رفتاری را که با این روزنامه‌نگاران می‌شود تحمل کنیم.»

توگندات اضافه کرد: «اگر به قانون اهمیت می‌دهید، این شامل آزادی مطبوعات نیز می‌شود. باید مورد دفاع قرار بگیرد.»

سازمان گزارشگران بدون مرز (RSF) روز پنجم آذر با صدور بیانیه‌ای  ضمن اشاره به تهدید و فشار جمهوری اسلامی، از بعیدی‌نژاد به عنوان «سفیر تهدید» نام برده بود.

واکنش سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا

اکسپرس در زمینه این فشارها نوشته که وزارت خارجه بریتانیا «تاکنون مقاومت کرده است، اگرچه منابع می‌گویند که مذاکراتی پشت درها در حال انجام است.»

سخنگوی این وزارتخانه گفت: «ما از گزارش این تهدیدها عمیقا نگرانیم. بریتانیا متعهد است كه روزنامه‌نگاران قادر به انجام كارهای خود بدون ترس از مجازات باشند.»

پیشتر، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) در آذرماه طی نشستی فوق‌العاده، این موضوع را با حضور روزنامه‌نگاران تحت فشار بررسی کرد.

جرمی دیر، معاون دبیرکل این نهاد صنفی روزنامه‌نگاران، اعلام کرد که به‌طور جداگانه اقدامات حقوقی ممکن را علیه تهدیدهای حکومت ایران در نهادهای بین‌المللی پیگیری خواهد کرد.

ادامه کارزار فشار

هم‌زمان با اعتراض‌های سراسری آبان‌ماه در ایران، نهادهای امنیتی کارزار فشار علیه روزنامه‌نگاران را با احضار اعضای خانواده برخی از کارمندان رسانه‌های فارسی‌زبان خارج کشور از جمله ایران اینترنشنال،‌ بی‌بی‌سی فارسی، صدای آمریکا و رادیو فردا تشدید کردند. 

اکسپرس در گزارش خود در این زمینه نوشته که در یک مورد ماموران اطلاعاتی ایران سعی کردند با استفاده از برادر یک مجری او را به ترکیه جلب کرده و در آن‌جا قصد داشتند او را به داخل یک ماشین  کشانده و از مرز به ایران عبور دهند. 

طی ماه‌های گذشته، اعضای برخی از این خانواده‌ها بازداشت شده و تحت بازجویی قرار گرفتند. گذرنامه بعضی از آن‌ها نیز توقیف شده است. 

ماموران امنیتی جمهوری اسلامی از خانواده این روزنامه‌نگاران خواسته‌اند که فرزندان خود را مجبور کنند فورا شغل خود در این رسانه‌ها را ترک کنند،‌ در غیر این‌صورت با اجبار از لندن ربوده و به ایران منتقل می‌شوند.

در آخرین دور از فشارهای جمهوری اسلامی بر رسانه‌های منتقد خارج کشور، وزارت اطلاعات ایران روز ۹ آذر با انتشار اطلاعیه‌ای از  توقیف اموال کارکنان ایران اینترنشنال در ایران خبر داد و آن‌ها را تهدید به تعقیب بین‌المللی کرد.  

در این اطلاعیه، فعالیت‌های شبکه ایران اینترنشنال و کارکنان آن، مصداق همکاری با  «‌دشمنان جمهوری اسلامی» و «‌تروریستی» خوانده شده بود. 

صادق صبا، عضو تحریریه ایران اینترنشنال،‌ افزایش فشارها را به این دلیل دانست که جمهوری اسلامی می‌داند شرایط «بدتر» خواهد شد. او گفت: «آن‌ها می‌خواهند هرگونه گزارشگری مستقل را متوقف کنند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More