شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درخواست روسیه از ارمنستان و آذربایجان برای جلوگیری از حضور «تروریست‌های خارجی» در ناگورنو قره‌باغ

وزارت خارجه روسیه از جمهوری آذربایجان و ارمنستان که در منطقه ناگورنو قره ‌باغ درگیر شده‌اند خواست تا از حضور کسانی که آنها را «تروریست‌های خارجی» خواند، در این منطقه جلوگیری کنند.

وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه ۹ مهرماه اعلام کرد که «جنگجویان سوری و لیبیایی که از اعضای گروه‌های مسلح غیرقانونی هستند»، به منطقه کوهستانی قره باغ اعزام شده‌اند.

دو منبع از مخالفان مسلح سوری به رویترز گفته‌اند که ترکیه مخالفان مسلح سوری را برای حمایت از جمهوری آذربایجان به منطقه مورد مناقشه در ناگورنو قره‌ باغ می‌فرستد، اما ترکیه و جمهوری آذربایجان این ادعا را تکذیب کرده‌اند.

از سوی دیگر، کاخ کرملین اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، همتای فرانسوی‌اش امانوئل مکرون در گفت‌وگویی تلفنی خواستار آتش‌بس فوری میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه ناگورنو قره‌باغ شده‌اند.

دو طرف در این گفت‌وگو با تاکید بر لزوم حل‌وفصل این مناقشه از را‌ه‌های دیپلماتیک، تدابیر لازم برای کاهش تنش‌ها را بررسی کردند.

ترکیه در مناقشه ناگورنو قره‌باغ حمایت علنی خود را از جمهوری آذربایجان اعلام کرده‌است. روز دوشنبه، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، گفت که آذربایجان باید امور را در کنترل خود بگیرد و تاکید کرد: «ترکیه با تمام وجود و منابع خود به حمایت از آذربایجان ادامه خواهد داد.»

امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه، در مقابل روز چهارشنبه طی یک کنفرانس مطبوعاتی در لاتویا مواضع ترکیه را «غیرمسولانه و خطرناک» خواند و گفت چنین اقدامی جمهوری آذربایجان را به غلبه دوباره بر ناگورنو قره‌باغ ترغیب خواهد کرد و این «غیرقابل قبول» است.

رییس‌جمهوری فرانسه در عین حال عنوان کرد در این مقطع هیچ شواهدی مبنی بر دخالت مستقیم ترکیه در این مناقشه در دست ندارد.

درحالی که ترکیه در مورد گزارش‌های مبنی بر دخالتش در این مناقشه سکوت کرده است، آذربایجان این خبرها را «جعلی» خوانده است.

از سوی دیگر دیده‌بان حقوق بشر سوریه از کشته شدن یک شبه‌نظامی سوری در ناگورنو قره‌باغ خبر داده است. 

رویترز روز دوشنبه از قول شبه‌نظامیان مورد حمایت ترکیه در شمال سوریه خبر داد که این شبه‌نظامیان در حال اعزام به ناگورنو قره‌باغ هستند.

بر اساس این گزارش، از این شبه‌نظامیان خواسته شده از تاسیسات نظامی محافظت کنند، ولی وارد درگیری نشوند. دو نفر از این شبه‌نظامیان به رویترز گفته‌اند که قرار است در ازای حضور در این منطقه ماهیانه هزار و ۵۰۰ دلار دستمزد بگیرند.

یکی از این شبه‌نظامیان همچنین به رویترز گفته‌ که قرار است هزار شبه‌نظامی سوری مورد حمایت ترکیه در آذربایجان مستقر شوند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More