شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
هشدار بانک جهانی، سازمان ملل و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی

درخواست از گروه ۲۰ برای اتخاذ تصمیم‌های رادیکال رودرروی گرمایش زمین

 

بیانیه مشترک سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، بانک جهانی و مجمع تغییر اقلیم سازمان ملل متحد در آستانه اجلاس گروه ۲۰ در شهر بوینس‌آیرس در آرژانتین، از آنها می‌خواهد تا رودرروی گرمایش زمین، آینده‌ای پایدار برای مردمان زمین خلق کنند که متکی به رهایی از مصرف کربن باشد و تغییرهایی پایه‌ای و رادیکال اتخاذ و اجرایی کنند.

گروه ۲۰ شامل بیست اقتصاد بزرگ دنیا، همزمان بیانیه‌ای در موضوع محیط‌زیست و گرمایش زمین آماده انتشار کرده است که با توجه به حضور دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا و قدرت گرفتن ژایر بولسونار، رییس‌جمهور تازه برزیل، از تاکید بر اجرای پیمان پاریس چشم‌پوشی کرده است.

ترامپ پیشتر برنامه خروج دولت آمریکا از پیمان پاریس را شروع کرده است و بولسونار در تبلیغات انتخاباتی قول داده است که از این پیمان خارج می‌شود و گفته جنگل‌های آمازون را برای استفاده صنعتی، کشاورزی و دامداری پاکسازی خواهد کرد.

پیمان پاریس که در ۲۰۱۵ میلادی به امضای دولت‌های جهان رسید، می‌خواهد انباشت گازهای گلخانه‌ای در جو زمین را محدود به آستانه ۱/۵ درجه سانتی‌گراد کند، چون پس از گذر از آستانه ۲ درجه، مهار تغییر اقلیم دیگر ممکن نخواهد بود.

این بیانیه مشترک می‌گوید کشورهای گروه ۲۰ بایستی تصمیم‌هایی جدی را اتخاذ و اجرا کنند که برابر آن تا در قرن ۲۱‌ام میلادی، کشورهایشان به اهداف پیمان پاریس رسیده باشند و همچنین آماده مقابله با عواقب گرمایش زمین هم باشند.

این سه سازمان برجسته بین‌المللی، از گروه ۲۰ خواسته‌اند تا مشخصا زیرساخت کشورهایشان را برای رهایی از مصرف کربن و جامعه‌ای آماده رویدادهای شدید آب‌وهوایی ناشی از تغییر اقلیم کنند؛ به ابداع‌های فن‌آوری قدرت ببخشند که به تجارت، زندگی و خدمات اجازه گذر سریع به مصرف کم کربن را بدهد؛ پایداری برنامه‌ریزی‌های خود را تضمین کنند؛ سرمایه‌گذاری بر اقلیم را بهبود ببخشند و درنهایت به دولت‌های شهری قدرت بیشتری بدهند تا جوامعی رها از کربن و مقاوم در برابر آینده‌ای ناپایدار بسازند.

ماه گذشته، گروه شفافیت اقلیمی در بررسی خود گفت که کشورهای گروه ۲۰ به اهداف پیمان پاریس متعهد نیستند.

کشورهای گروه ۲۰ آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، ترکیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا را شامل می‌شود.

مجمع تغییر اقلیم سازمان ملل متحد، امسال اعلام کرد که فقط ۱۲ سال زمان باقیمانده است تا بتوان با اقدام‌هایی جدی و ریشه‌ای، گرمایش زمین را به ۱/۵ درجه سانتی‌گراد محدود کرد.

سازمان جهانی هواشناسی هم اخیرا اعلام کرد که بیشتر از هر زمانی در ۳/۵ میلیون سال گذشته، گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر زمین انباشت شده است.

هم سازمان ملل و هم سازمان جهانی هواشناسی می‌گویند با روند فعلی برنامه‌ریزی دولت‌ها، تا ۲۱۰۰ میلادی (۸۲ سال دیگر) زمین دست‌کم از آستانه ۳ درجه سانتی‌گراد گذشته است.

یک تحقیق تازه می‌گوید فقط برنامه پیش‌رو دولت‌های چین، روسیه و کانادا کافی است تا زمین از آستانه ۵/۱ درجه سانتی‌گراد بگذرد. آستانه‌ای که می‌تواند انسان را به انقراض نزدیک کند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More