شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درخواست آمریکا برای استرداد آسانژ پنج‌شنبه ارائه می‌شود

 

درخواست رسمی ایالات متحده به منظور استرداد و محاکمه جولیان آسانژ، بنیان‌گذار پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس، پنجشنبه این هفته در دادگاهی در لندن ارائه خواهد شد.

خبرگزاری رویترز سه‌شنبه در گزارشی نوشت که این درخواست صبح روز پنجشنبه دوم ماه می، ۱۲ اردی‌بهشت، در دادگاه وست‌مینستر ارائه می‌شود.

وزارت دادگستری ایالات متحده پیشتر اعلام کرده بود که در صورت استرداد و محاکمه آسانژ در ایالات متحده، ممکن است حداکثر او به پنج سال زندان محکوم شد. با این حال، تیم وکلای آسانژ و نیز فعالان و سازمان‌های حقوق بشری، استرداد او به ایالات متحده را پرخطر و مغایر با تعهدات و رویه‌های حقوق بشری بریتانیا می‌دانند.

آسانژ متهم به سرقت اطلاعات محرمانه ارتش آمریکا است. او در سال ۲۰۱۰ بیش از ۷۰۰ هزار سند، عمدتا درباره جنگ آمریکا در عراق و افغانستان و روابط دیپلماتیک ایالات متحده را افشا و در اختیار عموم قرار داد.

امروز چهارشنبه همچنین قرار است در دادگاه دیگری در لندن حکم محکومیت آسانژ به سبب نقض قوانین مربوط به «آزادی مشروط» را اعلام شود.

در ۲۲ فرودین‌ماه گذشته، بلافاصله پس از دستگیری آسانژ در سفارت اکوادور، دادگاهی در لندن آسانژ را به خاطر نقض مقررات آزادی مشروط گناه‌کار تشخیص داد. در این پرونده، او ممکن است حداکثر به ۱۲ ماه زندان محکوم شود.

اسکاتلندیارد اعلام کرده که جولیان آسانژ ۴۷ساله، از سوی نیروهای پلیس بریتانیا، بر اساس حکمی بازداشت شده است که در ژوئن سال ۲۰۱۲ به دلیل عدم حضور در دادگاه برای او صادر شد. آسانژ از آن هنگام  تا زمان دستگیری، به عنوان «پناهنده سیاسی» و بعدها به عنوان «شهروند» اکوادور، در سفارت این کشور در لندن حضور داشت. آسانژ در یک پرونده قضائی دیگر که در سوئد در جریان بود به آزار و اذیت جنسی متهم شد. دادگستری سوئد در نهایت این پرونده را مخدومه اعلام کرد. هرچند پس از دستگیری آسانژ، وکیل شاکی این پرونده اعلام کرد که قصد دارد اتهام جنسی علیه بنیان‌گذار ویکی‌لیکس را مجددا در دادگستری سوئد به جریان اندازد. آسانژ این اتهام‌ها را رد و آن را توطئه‌ای علیه خود توصیف کرده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More