شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درخواست آمریکا از ایران برای پایان دادن به آزار بازماندگان قربانیان پرواز پی‌اس‌۷۵۲

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز جمعه از جمهوری اسلامی خواست به آزار و اذیت بازماندگان پرواز پی‌اس‌۷۵۲ که با شلیک موشک سپاه پاسداران سرنگون شد پایان دهد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار ویدیویی در صفحه توییتر خود گفت: «صد روز پیش، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی به پرواز پی‌اس‌۷۵۲ شلیک کرد و ۱۷۶مسافر و خدمه این هواپیما را کشت. ما به خانواده‌های قربانیان صمیمانه تسلیت می‌گوییم.»

اورتگاس گفت: «متاسفانه رژیم هنوز نه جعبه سیاه را به بازرسان خارجی ارائه داده اند ونه به خانواده‌های قربانیان خسارتی پرداخت کرده‌اند. درعوض، آنها در مورد این حادثه دروغ گفته‌اند، محل سقوط هواپیما را با بلدوزر صاف کرده‌اند و جعبه سیاه را به عنوان اهرم فشار نگه داشته است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: «رژیم حتی تا جایی پیش رفته است که خانواده‌های قربانیان را که داغدار عزیزان‌شان هستند تهدید می کند. رژیم برای پوشاندن بی‌کفایتی خود پدری را مورد آزار و اذیت قرار داده که همسر و دختر عزیزش را در این حادثه از دست داده است و یک خانواده دیگر را مجبور کرده بیانیه‌ای در حمایت از [علی] خامنه‌ای بنویسند.»

وی افزود: «اوباش رژیم به یک مادر اجازه ندادند برای پسرش یک مراسم سوگواری مناسب برگزار کند و بقیه اعضای خانواده‌ها را که در این مورد صحبت کرده‌اند دستگیر کرده‌است. ایران ۴۱ سال است که حقوق بشر و ابتدایی‌ترین آزادی‌ها را از ایرانی‌ها که مردم خودش هستند گرفته است .»   

اورتگاس تاکید کرد: «ما از رژیم ایران می‌خواهیم تا به آزار و اذیت خود علیه این خانواده‌ها که حق دارند در آرامش عزاداری کنند پایان دهد.»

در ۱۸ دی ماه سال گذشته، پدافند هوایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی پرواز پی‌اس‌۷۵۲ را دوبار با موشک مورد اصابت قرار داد  که در این حادثه ۱۷۶ سرنشین و خدمه این هواپیما کشته شدند. سپاه پس از سه روز نقش خود در این حادثه را پذیرفت و آن را «خطای انسانی» خواند.

جمعی از خانواده‌های قربانیان یک کمپین دادخواهی آغاز کرده‌اند تا پرونده این حادثه را به دادگاه‌های بین‌المللی بکشانند.

این خانواده‌ها همچنین از دولت‌های دخیل در این پرونده که مسافران و خدمه در آن‌جا زندگی می‌کردند - کانادا، سوئد، افغانستان، اوکراین، آلمان و انگلستان - ،سازمان بین‌المللی هوانوردی و دیوان بین‌المللی دادگستری و سران سایر کشورها تقاضا کرده‌اند که با اتخاذ سیاست‌های مناسب حکومت جمهوری اسلامی را موظف به تن دادن به همکاری در تحقیقات، تحویل جعبه‌ سیاه و همکاری جهت پیشبرد و بررسی این «جنایت بین‌المللی» کنند.

پنج کشور کانادا، سوئد، اوکراینی، بریتانیایی و افغانستان که شهروندان‌شان در این هواپیما و با شلیک موشک‌های سپاه پاسداران کشته شدند یک «گروه بین‌المللی هماهنگی و پاسخگویی» برای قربانیان پرواز۷۵۲ تشکیل داده‌اند که اعضای آن در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار و تاکید کردند که ایران را برای همکاری و شفافیت بیشتر در این زمینه تحت فشار قرار داده‌اند.

چهل روز پش از حادثه سرنگونی هواپیمای اوکراینی به دست سپاه، لعیا جنیدی معاون حقوقی حسن روحانی از اقدامات جمهوری اسلامی برای جلوگیری از ثبت شکایت در دادگاه بین‌المللی در این‌باره خبر داد.

او بدون اشاره به برگزاری احتمالی دادگاه یا محاکمه مقام‌های مسئول و متهم در این پرونده، از دو مسیر جمهوری اسلامی برای پایان دادن به پرونده پرواز۷۵۲ خبر داد و گفت در مورد خانواده کشته شدگان با «جبران خسارت زیان‌دیدگان، رفتار مساوی و کمک به آنها» و در مورد ابعاد بین‌المللی حمله به این هواپیما نیز «رسیدن به کمیته مشترک تحقیق به نتایج مورد قبول ایران» این پرونده بسته خواهد شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More