شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین: ایران هواپیمای اوکراینی را عمدا سرنگون کرده است

اولکسی دانیلوف، دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین که بر تحقیقات دولت این کشور درباره سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی نظارت داشته، در اظهاراتی که به تایید وزارت خارجه این کشور نیز رسیده گفت که معتقد است جمهوری اسلامی این هواپیما را عمدا سرنگون کرده تا احتمالا از یک چرخه تنش نظامی با آمریکا جلوگیری کند.

به گزارش گلوب‌اند میل، دانیلوف در مصاحبه‌ای که در دفتر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین برگزار شد گفت: «ایران به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهد که این فاجعه را بررسی کند. اگر بخواهم محترمانه حرف بزنم، اینکه آنها خودشان در حال تحقیق هستند تعجب برانگیز است.»  

او افزود: «وقتی آنها می‌گویند یک حادثه بود برای من قابل قبول نیست. عمدی بود. این یک حمله آگاهانه بود.»

دانیلوف گفت وقتی که پس از سرنگونی هواپیما به تهران سفر کرده، این نظر خود را به همتای ایرانی خود علی شمخانی گفته، اما شمخانی تنها به او اطمینان داده که جناح سیاسی او در سرنگونی هواپیما دخیل نبوده است.

او گفت: «وقتی در تهران با همتای ایرانی خود صحبت می‌کردم، مستقیما از او پرسیدم که چرا این کار را کردید. او نیز به من یک پاسخ بسیار صادقانه داد مبنی بر اینکه آنها نفعی در سرنگونی هواپیما نداشته‌اند، اما گفت ایران کشوری است که در آن گروه‌های مختلفی نفوذ دارند.»

یوهن ینین، معاون وزیر خارجه اوکراین نیز، در گفت‌وگو با گلو‌ب‌اند میل درباره اظهارات دانیلوف گفت: موضع دانیلوف به عنوان دبیر شورای دفاع و امنیت ملی، موضع کل دولت اوکراین است.

ینین گفت: «دولت اوکراین خواستار انجام یک تحقیق منصفانه و ملموس درباره این فاجعه است.»

ینین خاطرنشان کرد ایران نام‌ها و سمت‌های ۱۰ نفری را که در ارتباط با سقوط این هواپیمای مسافربری مقصر می‌داند به اوکراین ارائه نکرده و حتی نگفته جرم هر یک از آنها چه بوده است. آنها هیچ وقت با اوکراین همکاری مناسبی نداشتند.»

گوندوز مامدوف، معاون دادستانی کل اوکراین،‌ روز پنجشنبه ۲۶ فروردین اعلام کرد از ایران خواسته اطلاعات مربوط به این ده فرد ۱۰ مقصر را ارائه کند و گفت: «ما معتقدیم که مقامات ایران عمدا شرایط واقعی این جنایت هولناک را پنهان می‌‌کنند. اما اوکراین و دادستانی ابزار قانونی برای برقراری عدالت دارند و قطعا از آن‌ها استفاده خواهند کرد.»

به تازگی غلامعباس ترکی، دادستان نظامی تهران، در روز معارفه جانشین خود اعلام کرده بود در پرونده هواپیمای اوکراین برای ۱۰ نفر از مسئولانی که دخیل بوده‌اند، کیفرخواست صادر شده است.

ترکی بدون هیچگونه اشاره‌ای به جایگاه و نام این مسئولان همچنین گفته بود: «در دادگاه نتیجه‌های لازم گرفته می‌شود.»

این خبر با اعتراض کانادا و اوکراین مواجه شد.

وزارت خارجه کانادا به ایران اینترنشنال اعلام کرد همچنان به دنبال بررسی «شفاف و جامع» این پرونده است.

سفیر اوکراین در کانادا نیز به شبکه سی‌بی‌سی گفت مشخص نکردن نام و اتهام دقیق این افراد و عدم همکاری ایران در پرونده،‌ اوکراین را به تصمیم «بسیار مهم استراتژیک» برای مقابله با این وضعیت، از جمله از طریق ارسال پرونده به دادگاه بین‌المللی، نزدیک می‌کند.»

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More