شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دانشمندان آمریکایی: اگر منشا ویروس کرونا پیدا نشود همه‌گیری‌های بیشتری در آینده خواهیم داشت

در پی توصیه دولت جو بایدن به سازمان بهداشت جهانی برای بررسی بیشتر احتمال نشت ویروس کرونا از آزمایشگاه،‌ متخصصان برجسته در آمریکا اعلام کردند که پیدا کردن منشا ویروس در چین برای جلوگیری از همه‌گیری‌های آینده ضروری است.

اسکات گاتلیب، از مقامات غذا و دارو در دولت دونالد ترامپ و عضو کنونی هیات مدیره شرکت فایزر روز یک‌شنبه به شبکه تلویزیونی سی بی اس گفت که اطلاعاتی که فرضیه نشت ویروس سارس-کو‌وی-۲ از آزمایشگاهی در ووهان چین را تقویت می‌کند بیشتر شده است.

به گفته او، چین شواهدی که این ادعا را رد کند ارائه نداده در حالی که جستجو برای یافتن نشانه‌هایی که ثابت کنند ویروس از حیات وحش به انسان منتقل شده نیز به نتیجه نرسیده است.

در همین رابطه، پیتر هوتز، دستیار مدیر بیمارستان کودکان برای توسعه واکسیناسیون در تگزاس نیز به شبکه ان بی سی گفت که نبود آگاهی از اینکه همه‌گیری چطور آغاز شد جهان را در خطر همه گیری‌های بعدی قرار خواهد داد.

او گفت:‌ اگر پی نبریم که ریشه کووید-۱۹ چه بوده،‌ در آینده کووید-۲۶ و کووید-۳۲ هم خواهیم داشت.

پیشتر دانشمندان این فرضیه که به احتمال زیاد ویروس از حیوانات وحشی به انسان منتقل شده را مطرح کرده بودند. این نظریه که ویروس ممکن است به طور تصادفی از یک آزمایشگاه تحقیقاتی نشت کرده باشد، در آمریکا از سوی جمهوری‌خواهان مطرح شده بود اما به تازگی مورد توجه دولت جو بایدن نیز قرار گرفته است.

چهارشنبه گذشته جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا در یک بیانیه خواستار از سرگیری تحقیقات درباره منشا ویروس کرونا شد. سازمان های اطلاعاتی آمریکا پیشتر گزارش‌های متناقضی در این باره داشتند، از اینکه محل نشت ویروس از یک مرکز حفاظت از گونه‌های جانوری بوده یا مرکز ویروس‌شناسی ووهان. 

رییس‌جمهوری آمریکا گفت که از دستگاه‌های اطلاعاتی خواسته است تلاش خود را دو برابر کنند و گزارش جدید خود را طی ۹۰ روز به اطلاع او برسانند.

ریشه بحث‌های جدید درباره منشا ویروس کرونا به گزارش یک هفته پیش وال استریت ژورنال باز می‌گردد که خبر داده بود سه پژوهشگر مرکز ویروس‌شناسی ووهان در پاییز سال ۲۰۱۹ به شدت بیمار شده بودند. این پژوهشگران علائم مشترک بیماری کووید۱۹ و بیماری های فصلی را داشتند.

پیتر هوتز معتقد است که دانشمندان باید اجازه داشته باشند که تحقیقات طولانی مدتی را در چین انجام دهند و نمونه‌های خون انسان‌ها و جانوران را آزمایش کنند. به گفته او دولت آمریکا باید چین را تحت فشار بگذارد که در این مورد همکاری کند.

او تاکید کرد: «ما به یک تیم از دانشمندان، متخصصان همه‌گیری و ویروس شناسی و طبیعت شناسان متخصص در خفاش نیاز داریم که برای مدت شش ماه تا یک سال در استان هوبی چین مستقر شوند و تحقیق کنند.»

گزارش روزنامه وال استریت ژورنال که ادعاهای قدیمی درباره احتمال نشت ویروس از آزمایشگاه ویروس شناسی ووهان را زنده کرده است، ماجرای بیماری تعدادی از معدنچیان این منطقه از چین در سال ۲۰۱۲ را روایت کرد که برای تمیز کردن یک معدن از مدفوع خفاش ها به آنجا رفته بودند. سه تن از این معدنچیان چینی در آوریل آن سال بر اثر بیماری جان باختند. پژوهشگران موسسه ویروس شناسی ووهان برای بررسی موضوع فراخوانده شدند و پس از نمونه گیری از خفاشان معدن، تعداد جدیدی ویروس از خانواده کرونا را شناسایی کردند.

اکنون سوالات پاسخ داده نشده درباره بیماری آن معدنچیان و آن ویروس از سوی پژوهشگران این آزمایشگاه، و اطلاعات متناقضی که در اختیار کارشناسان قرار داده اند، پژوهشگران کشورهای مختلف جهان را به درخواست برای بازرسی هر چه بیشتر از موسسه ویروس شناسی ووهان واداشته است تا معلوم شود که ویروس عامل همه گیری کووید-۱۹ میتوانسته از این موسسه درز کرده باشد یا نه.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More