شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
در اولین جلسه دادگاه

دادستان عمومی عربستان سعودی خواستار اعدام متهمان قتل خاشقجی شد

 

دادستان عمومی عربستان سعودی، روز پنج‌شنبه سیزدهم دی‌، در نخستین جلسه پرونده کشته شدن جمال خاشقجی، خواستار اعدام پنج متهم اصلی قتل این روزنامه‌نگار سعودی شد. 

بر اساس اطلاعیه صادره از این دادستانی که خبرگزاری رسمی سعودی، (واس) آن را منتشر کرد، جلسه محاکمه با حضور یازده متهم و وکلای مدافع آنها برگزار شد.

در این جلسه سعود المعجب دادستان عربستان سعودی، تقاضای اجرای «حد شرعی و قصاص» پنج نفر از متهمان به جرم مشارکت در قتل شد.

بر اساس این بیانیه، دادستان عربستان در حال تکمیل تحقیقات با شماری از متهمان قتل نویسنده منتقد این کشور است.

این بیانیه تاکید کرد که مدارک و شواهد بیشتری در مورد این پرونده به دفتر دادستانی ترکیه ارسال شده اما تاکنون هیچ پاسخی دریافت نشده است.

بیانیه دادستانی سعودی هیچ نامی از متهمان این پرونده ذکر نکرده است. ترکیه نام پانزده نفر را به عنوان متهمان اصلی قتل خاشقجی معرفی کرده بود اما دادستانی عربستان هنوز نام هیچ یک از متهمان محاکمه شده در نخستین جلسه را ذکر نکرده است. 

همزمان با نخستین جلسه محاکمه متهمان پرونده قتل خاشقچی ، دیوان عالی عربستان سعودی بر عدم اعمال مجازات بر مبنای شک و شبه و یا صدور حکم بر اساس شواهد ناموثق و ضعیف تاکید کرد.

خبرگزاری واس امروز اعلام کرد که ولید بن محمد الصمعانی وزیر دادگستری و رییس دیوان عالی عربستان این دستورالعمل (عدم صدور احکام مبتنی بر شک و شبهه) رابه همه دادگاه‌های کشور ابلاغ کرده است.

جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی، پس از آنکه روز دهم مهر گذشته برای دریافت مدارکی مربوط به ازدواج خود به سرکنسولگری عربستان سعودی در استانبول رفت، ناپدید شد. ریاض مدعی شد که وی از سرکنسولگری خارج شده اما نامزدش این موضوع را رد کرد.

بعدها عربستان اعتراف کرد که «یک گروه خودسر» بدون اطلاع ریاض، اقدام به قتل خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول کرده است.  

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More