شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دادستان تهران: نامه‌ی نخست‌وزیر بریتانیا بیانگر اهمیت نازنین زاغری بود

 

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، درباره نازنین زاغری-رتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی زندانی در ایران، گفته است: "ارسال نامه از سوی دیوید کامرون، نخست وزیر سابق بریتانیا، مؤید ارتباط وی با دولت انگلستان و اهمیت این متهم برای آن کشور است."
به گزارش خبرگزاری میزان، دادستان تهران روز سه‌شنبه ۲۵مهر، در سیزدهمین نشست شورای معاونان دادستانی تهران، با اشاره به تابعیت مضاعف نازنین زاغری و بریتانیایی بودن همسر وی گفت: "او در سیستم آن کشور فعالیت می‌کرده و مسوول آموزش خبرنگاری آنلاین بی بی سی فارسی بوده که با هدف جذب و آموزش افرادی برای فعالیت تبلیغی علیه ایران اقدام نموده است."

 

این ادعا درحالی مطرح می شود که پیشتر فرانچسکا آنسوورت، مدیر گروه سرویس جهانی بی‌بی‌سی، در بیانیه‌ای اعلام کرده است: "نازنین زاغری ‌رتکلیف هرگز برای بی‌بی‌سی فارسی کار نکرده است. نازنین زاغری‌رتکلیف به مدت کوتاهی در «مدیا اکشن» که نهادی خیریه و از زیر مجمعه های بخش جهانی بی‌بی‌سی است در یک سمت اداری رده پایین کار می‌کرده است."
عباس جعفری دولت آبادی در ادامه ادعاهایش علیه نازنین زاغری گفته است او دوره خبرنگاری آنلاین و نحوه استفاده از ایمیل‌ مستعار، پسوردهای پیچیده و طولانی، ذخیره سازی پسوردها و استفاده از نرم‌افزارهای رمزنگاری مطالب و اطلاعات، را آموزش دیده است.

 

دادستان تهران اساتید این دوره‌ها را افرادی چون مهدی یحیی‌نژاد (مدیر سایت بالاترین)، اردوان روزبه (رادیو کوچه) و محمود عنایت (مدیر گروه اسمال مدیا) ذکرکرد.

 

نازنین زاغری که یک سال و نیم پیش به همراه کودک دوساله‌اش برای دیدار با خانواده و گذراندن تعطیلات نوروزی، به ایران سفر کرده بود، روز ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ هنگام خروج از ایران توسط نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شد. او در زمان بازداشت برای بنیاد خیریه تامسون رویترز کار می‌کرد. بازداشت و زندانی‌شدن نازنین زاغری بر روابط ایران و بریتانیا سایه افکنده است.

 

برخی از نمایندگان پارلمان بریتانیا، دولت این کشور را متهم می کنند که برای آزادی نازنین زاغری اقدام موثری انجام نداده است. روزنامه گاردین روز سه‌شنبه ۲۷ تیرماه در این باره نوشت: "تولیپ صدیق که نماینده مجلس عوام از منطقه محل زندگی خانواده نازنین زاغری- رتکلیف است، در دیدار با مقامات وزارت‌خارجه بریتانیا از اینکه یکی از وزرای کابینه گفته است که آنها نمی‌توانند برای آزادی نازنین کاری کنند، بهت زده شده است."

 

روز دوشنبه ۱۷مهرماه، کمپین آزادی نازنین زاغری به همراه ریچارد رتکلیف، همسر وی، اعلام کردند که نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی که هم‌اکنون در ایران زندانی است، با اتهامات تازه‌ای مواجه شده که مجازات آن می‌تواند ۱۶ سال به مدت حبس او اضافه کند.

 

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، سال گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی نسبت به وضعیت نازنین زاغری ابراز نگرانی کرد. از زمان بازداشت و زندانی شدن نازنین زاغری، بسیاری از چهره‌ها، سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری، از جمله شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و عفو بین‌الملل نسبت به ادامه حبس او ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی او شده‌اند.

 

  • حکم سهیل عربی موید عزم دستگاه قضایی است

 

دادستان تهران علاوه بر نازنین زاغری، درخصوص وضعیت برخی محکومان امنیتی دیگر از جمله سهیل عربی و رضا شهابی‌ ذکریا هم اطلاع‌رسانی کرد.

او درباره سهیل عربی گفت: "نامبرده به ساحت پیامبر اسلام و ائمه معصومین و قرآن کریم اهانت نموده است. سهیل عربی علاوه بر توهین به مقدسات، با مصادیق اتهامی دیگری شامل توهین به مسوولان نظام، فعالیت تبلیغی علیه نظام و انتشار تصاویر مبتذل نیز مواجه و محکومیت یافته که حکم اشد [مجازات] در حال اجرا می‌باشد."
جعفری دولت‌آبادی با انتقاد از کسانی که از سهیل عربی حمایت می‌کنند، گفت: "حکم اولیه وی، اعدام بود و نقض این حکم توسط دیوان‌عالی کشور و تبدیل آن به حبس [ابد]، موید استقلال قضات و هم‌چنین عزم دستگاه قضایی بر صدور رای بر اساس قوانین است."

سهیل عربی در شهریور سال ۹۳ به اتهام «سب‌النبی و توهین به مقدسات» به اعدام محکوم شد و این حکم در آذرماه همان سال به تأیید دیوان‌عالی‌ کشور نیز رسید. اما شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور، حکم اعدام سهیل عربی را «نقض» کرد و پرونده را برای بررسی دوباره به دادگاه دیگری فرستاد.

 

این دادگاه در رسیدگی دوباره، اتهام «سب النبی» را حذف و سهیل عربی را به هفت سال‌و‌نیم زندان و دو سال ممنوع‌الخروجی پس از آزادی محکوم کرد. او از دوم شهریور سال‌جاری، در اعتراض به"«پرونده‌سازی و آزار و اذیت سپاه علیه او و خانواده‌اش" دست به اعتصاب غذا زد. او به‌دلیل اعتصاب غذا، دچار افت فشار خون و کاهش وزن شده است. اما مقام‌های قوه قضائیه تاکنون به درخواست‌های او واکنشی نشان نداده‌اند. سهیل عربی هفتم مهرماه وصیت‌نامه خود را به‌صورت یک فایل صوتی منتشر کرد.
 

  • رضا شهابی با یک گروهک معاند نظام همکاری کرده است

 

متهم دیگری که دادستان تهران درباره‌ آن اظهار نظر کرد، رضا شهابی، فعال سندیکاری کارگری بود که دادستان تهران اتهامات وی را همکاری با یکی از گروهک‌های معاند نظام از طریق جمع‌آوری اطلاعات و اخبار امنیتی و ارسال آن برای گروهک معاند و اخذ وجه از آنان اعلام کرد.

 

اظهارات دادستان درحالی است که رضا شهابی از بنیانگذاران سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه، تنها برای فعالیت‌هایش در دفاع از حقوق کارگران از کار اخراج و به شش سال حبس محکوم شد. رضا شهابی به‌دلیل مشکلات جسمی با مرخصی پزشکی از زندان آزاد شد، اما دو ماه پیش مقام‌های قضایی و امنیتی مجددا او را بازداشت و روانه زندان کردند و گفتند که باید نزدیک به سه سال دیگر در زندان بماند. رضا شهابی در اعتراض به این حکم اعتصاب غذا کرد. او روز چهارشنبه ۲۹شهریور اعلام کرد درصورت بی توجهی به خواسته‌هایم، اعتصاب غذای خشک می‌کنم.
روز چهارشنبه ۲۲ شهریور رانندگان اتوبوس‌های تهران در حمایت از رضا شهابی با چراغ‌های روشن حرکت کردند و سرعت خود را به ۲۰ کیلومتر در ساعت کاهش دادند.

پیشتر پنج سندیکای کارگری فرانسه به اتفاق سازمان عفو بین‌الملل این کشور در نامه‌ای از امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه خواستند که برای حفظ جان رضا شهابی دخالت کند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More