شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

در خونین‌ترین روز اعتراض‌های میانمار دست‌کم ۱۸ نفر کشته شدند

 

دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد در تظاهرات روز یکشنبه در میانمار دست‌کم ۱۸ نفر کشته و ۳۰ نفر زخمی شدند.

این تعداد قربانی، تظاهرات یکشنبه را به خونین‌ترین روز اعتراضات میانمار در چند هفته اخیر تبدیل کرد.

دفتر حقوق بشر با اشاره به اینکه نیروهای پلیس و ارتش میانمار به تظاهرات مسالمت‌جویانه حمله کردند و علیه معترضان سلاح‌های مرگبار به کار بردند گفت: بر اساس گزارش‌های موثقی که به این دفتر رسیده، در این تظاهرات دست‌کم ۱۸ نفر کشته و ۳۰ تن دیگر زخمی شدند.

ساعاتی پیشتر رویترز از کشته شدن دست‌کم هفت نفر در اعتراض‌های روز یکشنبه در شهرهای مختلف میانمار گزارش داده بود.

دست‌کم یکی از معترضان که تیر خورده بود پس از انتقال به بیمارستان جان باخت.

تظاهرات در یانگون، پایتخت پیشین میانمار، در محلات قدیمی برگزار شد و نیروهای ارتش به همراه ماموران پلیس به مصاف تظاهرکنندگان رفتند.

در این تظاهرات، نیروهای نظامی و امنیتی اقدام به شلیک گلوله‌های واقعی، گلوله‌های پلاستیکی، گاز اشک‌آور و نارنجک‌های صوتی کردند.

در شهر ساحلی «داوی»، در جنوب میانمار، نیز نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان شلیک کردند که در پی آن سه نفر کشته و حدود ۲۰ تن زخمی شدند.

دست‌کم دو تن از کشته‌ها نیز در شهر ماندالی بودند.

علاوه بر کسانی که بر اثر اصابت تیر به آن‌ها کشته شدند، رویترز گزارش داده یک زن نیز در تجمع معلمان در یانگون نیز پس از اقدام پلیس در پرتاب نارنجک‌های صوتی سکته کرد و جان باخت.

همچنین خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند معترضان برای نجات زخمی‌ها آن‌ها را از صحنه دور می‌کنند و به همین دلیل در خیابان‌ها رد خون دیده می‌شود.

دیدبان حقوق بشر سرکوب روز یکشنبه را محکوم کرده است.

پس از فراخوان برای برگزاری تظاهرات جدید در روز یکشنبه، نیروهای امنیتی به صورت گسترده در شهرهای مختلف حضور یافتند.

اسقف اعظم کاتولیک میانمار، کشوری که دارای اکثریت بودایی است، روز یکشنبه در توییتر نوشت: «میانمار مثل یک جبهه جنگ است.»

با گذشت نزدیک به چهار هفته از کودتای نظامیان در میانمار و بازداشت خانگی آنگ سان سوچی، رهبر حزب حاکم، مقام‌های نظامی به کارگیری زور و خشونت برای سرکوب اعتراضات را شدت بخشیده‌اند.

نیروهای پلیس برای متفرق کردن معترضان از پرتاب گاز اشک‌آور، خودروهای آب‌پاش و همچنین شلیک گلوله‌های پلاستیکی و جنگی استفاده می‌کنند.

روز یکشنبه در یانگون، پایتخت اقتصادی کشور، نیروهای امنیتی به سرعت یک تجمع معترضان را متفرق کردند. یک معلم زن ۲۹ ساله به خبرگزاری فرانسه گفت: «به محض این که ما رسیدیم، پلیس شروع به تیراندازی کرد.»

او اضافه کرد: «یک کلمه هشدار داده نشد. برخی زخمی شدند و برخی دیگر همچنان به دنبال مخفی شدن در خانه‌های اطراف هستند.»

بر اساس گزارش‌ زنده کاربران شبکه‌های اجتماعی از اعتراضات روز یکشنبه میانمار، پلیس در شهر یانگون از گاز اشک‌آور و در شهر ماندالی از خودروهای آب‌پاش استفاده کرده است.

روز شنبه نیز تظاهرات مسالمت‌آمیز معترضان با واکنش خشن از سوی نیروهای امنیتی مواجه شد. در این تظاهرات، دست‌کم سه روزنامه‌نگار از جمله یک عکاس خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس بازداشت شدند.

بر اساس گزارش سازمان غیردولتی کمک به زندانیان سیاسی میانمار، تاکنون بیش از ۸۵۰ نفر در اعتراضات اخیر این کشور بازداشت، متهم یا محکوم شده‌اند. از این میان ۴۷۹ نفر فقط در روز شنبه بازداشت شدند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More