شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خودداری اروپا از شرکت در کنفرانس پناهندگان سوریه؛ شرایط برای بازگشت آوارگان امن نیست

نماینده عالی اتحادیه اروپا اعلام کرد دولت‌ها و مقام‌های دیپلماتیک کشورهای اروپایی در کنفرانس پناهندگان سوریه، که قرار است با میزبانی دولت این کشور در دمشق برگزار شود، در اعتراض به عدم تامین امنیت پناهندگان و آوارگان ‌سوری شرکت نخواهد کرد.

در بیانیه‌ای که وب‌سایت شورای اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۲۰ آبان‌ماه منتشر کرده، اشاره شده در حال حاضر اولویت مورد نظر اروپا اقدام واقعی برای مهیا کردن شرایط بازگشت «ایمن، داوطلبانه، آبرومندانه و پایدار» پناهندگان و آوارگان داخلی به مناطق اصلی خود است.

بیانیه اتحادیه اروپا نوشته تصمیم بازگشت باید همیشه یک امر «فردی» باشد،‌ در حالی که شرایط داخلی سوریه در حال حاضر به لحاظ بازگشت داوطلبانه در مقیاس وسیع، با عزت و امنیت مورد نظر قوانین بین‌المللی همراه نیست.

در ادامه به موانع و تهدیدهای موجود آوارگان داخلی که به محل زندگی خود برگشته‌اند، اشاره شده است. 

از جمله این خطرات و تهدیدها «خدمت وظیفه عمومی اجباری»، «بازداشت بی‌رویه»، «ناپدید شدن اجبارآمیز»، «شکنجه»، «تعرض جنسی و فیزیکی»، «تبعیض در دسترسی به مسکن، زمین و املاک» و همچنین «خدمات ضعیف» به شهروندان است.

در ادامه اتحادیه اروپا تاکید کرده که قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد چارچوبی برای حل سیاسی و پایدار درگیری‌های سوریه تعیین می‌کند و به علل اصلی درگیری و بحران پناهندگی و آوارگان می‌پردازد.

قرار است کنفرانس بازگشت پناهندگان به سوریه روز چهارشنبه ۲۱ آبان ‌ماه و به مدت دو روز در دمشق برگزار شود. دولت سوریه اعلام کرده از همه کشورها به غیر از ترکیه برای شرکت در این کنفرانس دعوت شده است.

علاوه بر کشورهای اروپایی، چین،‌ لبنان،‌ امارات متحده عربی، پاکستان و عمان،‌ از جمهوری اسلامی هم برای شرکت در این کنفرانس دعوت شده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، بیش از شش میلیون پناهجوی سوری بر اثر جنگ‌های داخلی در این کشور آواره شده و در کشورهای دیگر از جمله اردن،‌ ترکیه و عراق به سر می‌برند.

دولت سوریه مساله بازگشت پناهندگان را در دستور کار خود قرار داده است. اما اکنون اتحادیه اروپا از دولت بشار اسد خواسته در این زمینه‌ بر اساس قوانین بین‌المللی و حداقل‌های محافظتی و همچنین احترام به اصول بازگشت پناهندگان که از سوی سازمان ملل متحد مشخص شده عمل کند.

در پایان بیانیه صادرشده، اروپا از دولت اسد خواسته با حسن نیت در فعالیت کمیته قانون اساسی مشارکت کند و به موضوعات مورد اشاره قطعنامه شورای امنیت به خصوص آزادی زندانیان عمل کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More