شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خطر فوران بزرگ آتش‌فشان؛ تخلیه‌ چهل‌هزار نفر از ساکنان جزیره بالی اندونزی

 

سازمان مقابله با بلایای طبیعی اندونزی، روز دوشنبه ششم آذرماه، درپی هشدار فوری درمورد فوران بزرگ آتش‌فشان آگونگ (Mount Agung) در جزیره‌ی بالی آن کشور، اعلام کرد که ۴۰هزار نفر از افراد ساکن در نزدیکی کوه آتش‌فشانی تخلیه شده‌اند، اما همچنان ضروری است ده‌ها هزار نفر دیگر نیز در این رابطه، از محل سکونت خود، جابه‌جا شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی سازمان مقابله با بلایای طبیعی اندونزی گفته است: «ما به‌دلیل وجود خطر بالقوه‌ی فوران بزرگ‌تر، واقعاً از مردمی که در محدوده‌ی خطر زندگی می‌کنند، می‌خواهیم که منطقه را تخلیه کنند».     

او جمعیت تخمینی ساکنان در محدوده‌ی ۸ تا ۱۰ کیلومتری اطراف آگونگ را چیزی درحدود ۹۰ تا ۱۰۰هزار نفر اعلام کرد، که ۴۰هزار تن از آن‌ها، تاکنون تخلیه شده‌اند.  

سخنگوی این سازمان همچنین گفت: «هنوز همه‌ی ساکنان منطقه تخلیه نشده‌اند. آن‌هایی که مانده‌اند، کسانی‌اند که هنوز حیوانات مزرعه‌هایشان تخلیه نشده است؛ کسانی هم هستند که در محل سکونت خود، احساس امنیت می‌کنند». او افزود، مأموران امنیتی درحال تلاش برای تشویق این افراد به ترک محل سکونتشان هستند، اما اجازه ندارند که برای تخلیه‌ی آن‌ها به زور متوسل شوند.  

ساعتی پیش از این تخلیه، روز دوشنبه، اندونزی، درپی تشخیص خطر فوران بزرگ قریب‌الوقوع این کوه آتش‌فشان در جزیره‌ی بالی، سطح هشدار را در مورد فعالیت این آتش‌فشان، تا بالاترین میزان، یعنی سطح چهار، افزایش داد.

فرودگاه این جزیره‌ی مقصد گردشگری، برای مدت ۲۴ ساعت تعطیل شده و برنامه‌ی ۴۴۵ پرواز و حدود ۵۹هزار مسافر، به‌دلیل هشدار فوران و همچنین، وجود خاکستر آتش‌فشانی در هوا، مختل شده است.   

سازمان مقابله با بلایای طبیعی اندونزی در بیانیه‌ای از «دود سیاهی که گاهی اوقات با فوران‌های انفجاری همراه است و صدای انفجارهای ضعیفی که حتی از ۱۲کیلومتری قله نیز شنیده می‌شود» خبر داده و با اشاره به دیده‌شدن درخشش شبانه‌ی ماگما در قله‌ی کوه آگونگ، اعلام کرده بود: «احتمال بالقوه‌ی یک فوران قریب‌الوقوع بزرگ‌تر وجود دارد».

کوه آتش‌فشان آگونگ به بلندی ۳هزار متر، در کرانه‌ی شرقی جزیره‌ی بالی واقع شده است. در آخرین فوران این آتش‌فشان در سال ۱۹۶۳ میلادی (۱۳۴۲ شمسی)، بیش از هزار نفر کشته و چندین روستا ویران شدند.   

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More