شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خبرگزاری فرانسه: دوستان برجام در ایران و آمریکا کم شده‌اند

 

خبرگزاری فرانسه (AFP) امروز جمعه 23 تیرماه در گزارشی به مناسبت فرارسیدن دومین سال امضای توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 می‌نویسد تعداد هواداران برجام اکنون در ایران و آمریکا به یک اندازه کم شده است.

در این گزارش آمده است: «توافق برجام که در روز 14 جولای سال 2015 با جشن و سرور به امضاء رسید به عنوان پیروزی دیپلماسی آمریکا و همکاری‌های جهانی برای منع گسترش تسلیحات اتمی محسوب می‌شد.

اما پس از گذشته دو سال از آن روز، برجام، دوستان و هواداران کمتری در آمریکا و ایران برای خود دارد.

جان کِری (John Kerry) وزیرخارجه وقت آمریکا این قرارداد را یک «پیروزی غیرقابل انکار» خوانده بود. همتای ایرانی او و پرزیدنت حسن روحانی هم با صفاتی مشابه این قرارداد را تعریف کرده بودند.

با این حال به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکا صحنه را عوض کرده است. با اینکه  ترامپ آن‌طور که گفته بود هنوز این توافق را «پاره نکرده است» اما تلاش‌های او برای زدودن میراث باراک اوباما از صحنه سیاست ایالات متحده آمریکا آینده برجام را نیز که حاصل دوران اوست در خطر قرار داده است.

ترامپ در این مسیر هم اینک سیاست کلی دوران اوباما در خاورمیانه را با نزدیکی هرچه بیشتر با عربستان سعودی و کشورهای عرب محافظه‌کار در مقابله مستقیم با ایران که وی آن را «بزرگترین حامی تروریسم در جهان» خوانده است تغییر داده است.

از دید جان کری وزیر خارجه اوباما، توافق برجام «تهدید بر علیه حیات کشور آمریکا و متحدین غربی آن را برطرف کرده است.»

جاناتان فاینر (Jonathan Finer) رئیس دفتر پیشین جان کری می‌گوید: «این توافق هسته‌ای درحال اجرا است. خیلی سخت خواهد بود که انسان بفهمد چرا دولت (ترامپ) بخواهد از آن یک بحران بیافریند.»

یک دیپلمات غربی که نخواست نامش فاش شود می‌گوید: «ما به آمریکایی‌ها می‌گوییم درست  است که برجام کامل نیست، اما از همه گزینه‌های دیگر بهتر است.»

در ایران آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نظر دیگری دارد. او گفته است: «انتظارات و هیجان‌های بیش از اندازه از برجام یک اشتباه بوده است. اعتماد به آمریکاییان یک اشتباه بوده است. دوستان ما با یک دزد قرارداد بسته‌اند.»

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More