شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
گزارش اختصاصی ایران اینترنشنال از بحران ونروئلا

خاموشی سراسری در ونزوئلا ، مادورو مخالفان را به «حمله سایبری» متهم کرد

خاموشی سراسری بیشتر بخش‌های ‌ونزوئلا را فراگرفته است. برق بخش‌ وسیعی از ونزوئلا از شامگاه پنجشنبه ۱۶ اسفند (۷ مارس)  و در ساعات اوج مصرف قطع شد. بحران برق  روز جمعه همه ادامه داشته و موجب اختلال در روند زندگی روزمره شده است.

بر اساس تصاویر ارسالی خبرنگار ایران‌اینترنشنال از کاراکاس، پایتخت کرکره فروشگاه‌ها پایین است و تعداد معدودی از فروشگاه‌ها هم که باز هستند در خاموشی بسر می‌برند و یخچال‌هایشان از کار افتاده است.

قطعی برق موجب از کار افتادن پمپ بنزین‌ها شده و رفت و آمد وسایل نقلیه را با مشکل روبرو کرده است. با مختل شده شبکه‌های ارتباطی بیشتر تلفن‌ها هم از کار افتاده‌اند.

قطعی برق فعالیت بیمارستان‌ها، مدارس و ادارات دولتی را هم تحت تاثیر قرار داده و بیم آن می‌رود که این بحران به فاجعه‌ای در این کشور تبدیل شود.

 

 

دولت مادورو بحران تازه کشور را «جنگ برق» توصیف کرده و انگشت اتهام را به سوی مخالفان نشانه گرفته و آنها را متهم به «خرابکاری» کرده است. مادورو می‌گوید قطعی برق نتیجه حمله‌ای سایبری صورت گرفته از سوی مخالفان است. این در حالی است که مخالفان هنوز واکنشی نشان نداده‌اند.

در مقابل خواند گوایدو، رهبر مخالفان و رئیس‌جمهوری خودخوانده که از حمایت بیش از ۵۰ کشور برخوردار است، خاموشی سراسری را نتیجه «آشفتگی، خشم و نگرانی» حاکم بر کشور توصیف کرده و از آن بعنوان «شاهدی بر بی‌کفایتی [مادورو] غاصب» حکومت یاد کرده است.

خوان گوایدو قرار است امروز جمعه، ۸ مارس به مناسبت روز جهانی زن سخنرانی کند. گرچه در پی بحران در شبکه برق سراسری، خبرهای ضدونقیضی مبنی بر لغو برنامه سخنرانی گوایدو منتشر شده است. با این حال هواداران او در میدانی در کاراکاس تجمع کرده و در انتظار او هستند.

به مناسبت روز زن نیکلاس مادورو هم قرار است تا ساعاتی دیگر در جمع هواداران خود سخنرانی کند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا خوان گوایدو، رهبر مخالفان و رئیس‌جمهوری خودخوانده را به طراحی کودتا علیه او متهم کرده است. به گفته مادورو، رهبر مخالفان تحت حمایت «امپریالیست‌های آمریکا» است.

بحران سیاسی ونزوئلا پس از آن به اوج خود رسید که در جریان اعتراضات ۲۴ دسامبر ۲۰۱۸ (سوم دی‌ماه سال جاری) خوان گوایدو رهبر مخالفان، ریاست‌جمهوری نیکلاس مادورو را فاقد اعتبار خواند و با استناد به قانون اساسی این کشور، خود را به‌عنوان رئیس‌جمهوری موقت معرفی کرد. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More