شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حکومت سوریه ۲۰ بار سلاح شیمیایی بکار برده است

 

کمیته‌ی تحقیق جنایت‌های جنگی وابسته به سازمان ملل، روز چهارشنبه پانزدهم شهریورماه، اعلام کرد که حکومت سوریه، ۲۰ بار از جمله در خان‌شیخون علیه مخالفان خود، سلاح شیمیایی بکار برده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کمیته‌ی تحقیق سازمان ملل، گفته که جنگنده‌های دولت سوریه، در ماه آوریل گذشته، با گاز سارین، خان شیخون را مورد حمله قرار دادند که در نتیجه‌ی آن بیش از ۸۰ غیرنظامی کشته شدند.

پس از آن حادثه بود که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، به نیروی هوایی کشورش دستور داد به  پایگاه هوایی شعیرات ارتش سوریه، حمله کند.   

رویترز نوشته است که نتیجه‌ی کمیته‌ی تحقیق سازمان ملل، یکی از «سرنوشت‌سازترین» گزارش‌ها در زمینه‌ی استفاده از سلاح شیمیایی توسط رژیم سوریه در بحران این کشور از سال ۲۰۱۱ تاکنون است.

هنوز مشخص نیست که پس از اعلام نتایج این تحقیق، چه «اقدامات تنبیهی» از سوی جامعه‌ی بین‌الملل، علیه دولت سوریه انجام خواهد شد.

تحقیقات پیشین سازمان ملل درباره‌ی جنایت خان شیخون، استفاده از گاز سارین را تأیید کرده بود اما طرف مسئول این حمله را مشخص نکرده بود.

در گزارش این کمیته آمده است:« نیروهای دولتی سوریه، استفاده از سلاح شیمیایی علیه غیرنظامیان در مناطق تحت کنترل مخالفان را ادامه داد. شدیدترین این حملات، در خان‌شیخون در استان ادلب اتفاق افتاد، در آن حمله از گاز سارین استفاده شد و منجر به کشته شدن ده‌ها نفر از جمله شماری از زنان و کودکان شد». این گزارش، اقدام دولت سوریه را «جنایت جنگی» خوانده است.

گزارش کمیته‌ی جنایت‌های جنگی، همچنین تأکید کرد که حمله‌ی آمریکا به مسجدی در حومه‌ی حلب، در مارس گذشته، به کشته شدن ۳۸ نفر از جمله کودکان انجامید. گزارش سازمان ملل، این حمله‌ی آمریکا را «نقض قانون بین‌المللی» خوانده اما گفته که «جنایت جنگی» نیست.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More