شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حکم دستگیری رئیس‌جمهور پیشین آرژانتین در پرونده آمیا صادر شد

 

 

دادگاهی در آرژانتین حکم دستگیری کریستینا فرناندز کرشنر رئیس‌جمهوری پیشین این کشور را به اتهام لاپوشانی کردن نقش حکومت ایران در بمب‌گذاری مرکز یهودیان آرژانتین (آمیا)، صادر کرده است.
روزنامه یو اس ای تودی در گزارشی در این باره نوشت: "این حکم گام اول در رفع مصونیت پارلمانی فرناندز برای محاکمه بعدی او می‌باشد. انجام این کار به رأی موافق دوسوم نمایندگان سنای آرژانتین نیازمند است."
کرشنر در فاصله سال‌های 2007 تا 2015 رئیس‌جمهوری آرژانتین بود و هم‌اکنون به دنبال بازگشت دوباره به صحنه سیاست، در مقام یک سناتور است.
کرشنر پیش از این اتهام لاپوشانی دخالت ایران در بمب‌گزاری مرکز یهودیان آرژانتین (آمیا) در سال 1994 علیه خود را "بی‌معنی" خوانده است.
در آن بمب‌گذاری بیش از 85 نفر کشته و صدها نفر شدیداً زخمی شدند. پرونده اتهام علیه کرشنر توسط دادستان آرژانتین آلبرتو نیسمان تهیه شده بود که جسد وی تنها چهار روز پیش از مطرح کردن آن در دادگاه عالی آرژانتین در منزلش پیدا شد. قاتل یا قاتلان نیسمان را به ضرب گلوله در سرش کشته بودند.
نیسمان کرشنر را متهم کرده بود که در سال 2013 یک توافق پنهانی میان دولت او و حکومت جمهوری اسلامی در ایران امضاء  کرده که طبق آن متهمان به شرکت در بمب‌گذاری آمیا، از جمله، اکبر هاشمی رفسنجانی و علی‌اکبر ولایتی از هرگونه پیگرد جنایی در آرژانتین معاف بشوند.
به گفته روزنامه لاناسیون چاپ بوینس آیرس، هکتور تیمرمن وزیر پیشین دارایی آرژانتین نیز اکنون در رابطه با این محاکمه در حصر خانگی قرار گرفته است.
 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More