شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حوادث مهم خبری در سال 2017 میلادی

 

خبرگزاری فرانسه در نگاهی به سال 2017 و در آستانه آغاز سال 2018 میلادی، دوازده حادثه مهم و بین‌المللی را به شرح زیر مطرح کرد:

 

1- سال ترامپ

در 20 ژانویه، میلیاردر معروف آمریکایی دونالد ترامپ، با شعار «نخست آمریکا» به ریاست جمهوری بزرگترین دموکراسی و قدرتمندترین اقتصاد جهان سوگند یاد کرد.

 

2- برگزیت و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا

در روز 29 مارچ دولت ترزا‌ می، بطور رسمی روند ترک بریتانیا از اتحادیه اروپا را پس از نزدیک به نیم قرن عضویت، درآن آغازکرد. به دنبال آن درماه ژوئن، حزب محافظه‌کاردولت ترزامی، درانتخابات عمومی کشور، شکست سختی خورد و اکثریت کرسی‌های پارلمان را از دست داد.

 

3- زلزله سیاسی در فرانسه

امانوئل مکرون ، از هواداران سرسخت اتحادیه اروپا، با شکست جناح راست و رقیب خود مارین لوپن، در ماه می به ریاست جمهوری فرانسه رسید و حکومت را از سوسیالیست‌ها گرفت.

 

4- خاورمیانه در آتش

عربستان سعودی و متحدان آن در ماه ژوئن، روابط دیپلماتیک خود را با قطر و متهم کردن آن به همکاری با تروریزم و نزدیکی با ایران قطع کردند. همچنین عربستان سعودی ایران را به همکاری با حوثی‌های یمن متهم کرد.

 

5- فاجعه اقتصادی در ونزوئلا

در روز 30 جولای مجلس قانون اساسی این کشور که مشروعیت آن از طرف مخالفان دولت نیکلاس مادورو زیرسئوال رفته است آغاز به کار کرد و به دنبال آن تظاهرات خونین در شهرهای این کشوربرعلیه حکومت سوسیالیستی شکل گرفت.

 

6- بحران کره شمالی

کره شمالی در سوم سپتامبر، با پرتاب آزمایشی 6 موشک بالستیکی و قابل حمل بمب‌های هسته‌ای اعلام کرد، که این کشور اکنون یک قدرت اتمی در جهان می‌باشد و می‌تواند خاک آمریکا را هم مورد حمله قرار دهد و دولت ترامپ تهدید کرد که درچنین صورتی کره شمالی را از روی زمین «محو خواهد کرد».

 

7- قتل‌عام مسلمانان در میانمار

در 25 آگوست، ارتش بودایی میانمار، حملات توپخانه‌ای شدید خود را برعلیه مسلمانان ایالت راخین، که به روهینگیایی‌ها معروف هستند، آغاز و ضمن قتل‌عام بسیاری از آنها بیش از 700 هزارنفرازآنها را، آواره کمپ‌های پناهندگان در کشورهمسایه، بنگلادش کرده است. آمریکا، در ماه اکتبر، این عملیات را جنایت علیه بشریت خوانده و محکوم کرد.

 

8- استقلال‌خواهی در کاتالان

منطقه ثروتمند اسپانیا با برگزاری یک همه‌پرسی در ماه اکتب، استقلال خود را از اسپانیا اعلام کرد، اما مادرید آن را غیرقانونی دانست. طی انتخابات دیگری در ماه دسامبر، همین نتیجه برای مردم کاتالان، بطور رسمی اعلام شد.

 

9- رسوایی در هالیوود

در 5 نوامبر، روزنامه نیویورک تایمز، خبری را منتشر کرد.

هاروی واینستین، مرد قدرتمند هالیوود، به جرم آزارهای جنسی متعدد علیه هنرپیشگان زن، از دنیای سینمای آمریکا اخراج کرد.

 

10- سقوط رابرت موگابه

رئیس‌جمهور 93 ساله زیمبابوه، پس از37 سال حکومت، در یک جنبش همگانی، علیه فساد و خفقان سیاسی، از مقامش برکنار شد.

 

11- شکست داعش

دولت عراق در 9 دسامبر، شکست کامل نیروهای داعش و پایان ایدئولوژی افراطی آنها را اعلام کرد.

 

12- فاجعه محیط زیست

با تصمیم ترامپ، برای خروج آمریکا از معاهده اقلیمی پاریس، کارشناسان امور محیط زیست اعلام کردند، آثار زلزله، توفان‌، سیل و آلودگی، کره زمین را در خطری جدّی قرار داده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More