شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حمله یک گروه شبه‌نظامی وابسته به حکومت ایران به کاروان تجهیزات نظامی آمریکا در عراق

شبکه تلویزیون الشرقیه عراق خبر داد که یک کاروان تجهیزات ائتلاف بین‌المللی تحت فرماندهی آمریکا که توسط پیمانکار عراقی جابه‌جا می‌شدند در منطقه الدجیل استان صلاح‌الدین عراق با تله انفجاری مورد حمله قرار گرفته است.

مسئولیت این حمله را گروه «قاصم الجبارین» بر عهده گرفته است. یگان قاصم الجبارین در کنار کتائب حزب‌الله، عصائب اهل‌الحق و گردان‌های ابوالفضل‌العباس از گروه‌های نزدیک به ایران در عراق هستند که به‌طور منظم، حملاتی را علیه نیروهای آمریکایی انجام می‌دهند.

همزمان با نزدیک شدن سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، تنش در روابط جمهوری اسلامی و ایالات متحده بالا گرفته است.

این تنش‌ها با حملات راکتی روز ۳۰ آذر ماه به منطقه سبز بغداد و سفارت آمریکا، شدت گرفت. در این حملات بین ۸ تا ۱۱ راکت کاتیوشا به منطقه سبز شلیک شد که دراثر برخورد تعدادی از این راکت‌ها به سفارت ایالات متحده، بخشی از محوطه این سفارت آسیب دید.

مقامات آمریکایی نیروهای نزدیک به ایران را مسئول این حملات دانسته‌اند. وزیر خارجه آمریکا ساعاتی پس از این حمله در صفحه توییتر خود تاکید کرد که «شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران بار دیگر آشکارا و بی‌شرمانه به بغداد حمله کرده و غیرنظامیان عراقی را مجروح کردند.»

چند روز بعد و در روز ۴ دی‌ماه، دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا نیز با انتشار تصاویر سه راکت منفجر نشده در جریان این حمله، تاکید کرد که این راکت‌ها از «ایران» آمده‌اند و هشدار داد که درصورت کشته شدن یک آمریکایی، ایران را مسئول می‌داند.

همزمان اعزام چند بمب‌افکن آمریکایی به خلیج فارس تنش را بالاتر برد. اما گفته شد که کریستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع آمریکا، دستور خروج نیمیتز از خلیج فارس را به عنوان نشانه‌ای به ایران برای «کاهش تنش» با این کشور صادر کرده است اما با تهدیدات مقام‌های ایران نیز این دستور متوقف شد. 

روز یک‌شنبه کریس میلر، سرپرست وزارت دفاع آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با توجه به تهدیدهای جدید مقام‌های ایران علیه رییس‌جمهور ترامپ و دیگر مقام‌های دولت ایالات متحده، به ناو آمریکایی نیمیتز دستور دادم که روال عادی برنامه‌ خود برای خروج از منطقه را متوقف کند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More