شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
در پی حملات مرگبار در سه ایالت آمریکا

حمله دموکرات‌ها؛ ترامپ مسئول حوادث مرگبار و تیراندازی‌ها است

 

به دنبال کشته و زخمی شدن ده‌ها تن در جریان سه تیراندازی جداگانه در آمریکا، جمعی از منتقدان سیاست‌های دولت ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده، از جمله برخی از نامزدهی حزب دموکرات، او را مسئول حوادثی از این دست معرفی کردند. آن‌ها همچنین خواهان تجدیدنظر در قوانین مالکیت اسلحه در ایالات متحده شدند.

بنابر گزارش‌ها دستکم ۲۹ تن در تیراندازی‌های روز شنبه ۱۲ مرداد در ایالت‌های تگزاس و اوهایو کشته شدند.

در رخدادی مشابه، در یک حمله مسلحانه دیگر، هفت تن  نیز در غرب شیکاگو در بامداد یکشنبه زخمی شدند که حال یکی از مجروحان وخیم گزارش شده است.

از میان ۲۰ نفری که در حمله مسلحانه شنبه‌ظهر به یکی از فروشگاه‌های والمارت، در شهر ال‌پاسو ایالت تگزاس، کشته شدند شش تن مکزیکی هستند.

مقام‌های قضایی مکزیک، با توجه به ملیت شش تن از قربانیان حمله روز شنبه، اعلام کرده‌اند که ممکن است این حادثه را به طور رسمی یک «حمله تروریستی» اعلام کنند و خواهان استرداد عامل این حمله به مکزیک شوند. دادستانی ایالات متحده نیز گفته است که ممکن این حمله، به عنوان یک اقدام «تروریستی داخلی» در نظر گرفته شود.

 بنا بر گزارش‌ها، عامل حمله روز شنبه در تگزاس، یک مرد سفید‌پوست ۲۱ با نام پاتریک کروسیس است که پیش از حمله، در شبکه‌های اجتماعی مطالبی با هدف نفرت‌پراکنی منتشر کرده است.

 

در پی حمله‌های مرگبار آخر هفته در آمریکا، ترامپ دستور داده است پرچم‌های کاخ سفید به حالت نیمه‌افراشته درآیند. او همچنین در یک واکنش گفته است که «نفرت جایی در کشور ما ندارد.»

با این حال رییس جمهوری آمریکا، به مانند گذشته، «مشکلات روانی» مهاجمان را به عنوان عامل این حوادث معرفی کرده است و به رغم انتقادهای مخالفان، اشاره‌ای به قوانین موجود برای مالکیت سلاح نکرده است.

کوری بوکر، یکی از نامزدهای حزب دموکرات‌ برای انتخابات سال ۲۰۲۰، به طور مستقیم ترامپ را مسئول حوادثی از این دست معرفی کرده است. او به شبکه خبری سی.ان.ان گفته است: «ترامپ مسئول است چرا که موجب هراس و نفرت و تعصب در جامعه شده است.»

برنی سندرز، دیگر نامزد دموکرات‌ها هم ضمن «نژادپرست» توصیف کردن رییس جمهوری آمریکا گفت است که همه شواهد حکایت از این دارد که ما یک رییس جمهور «بیگانه‌هراس» داریم که خواهان تجدید ملی‌گرایی سفیدپوست‌ها است.

ترامپ در اردی‌بهشت‌ماه پیش در گردهمایی سالانه انجمن دارندگان سلاح، خود را «قهرمان متمم دوم قانون اساسی» توصیف کرد. بر اساس متمم دوم قانون اساسی آمریکا، شهروندان این کشور حق مالکیت سلاح دارند.

مایک پنس، معاون رییس جمهوری آمریکا، نیز در آخرین گردهمایی انجمن دارندگان سلاح، خطاب به فعالان مالکیت اسلحه گفته بود: « تا هنگامی که دونالد ترامپ در مقام رییس جمهوری در کاخ سفید است؛ هیچ کس برای گرفتن سلاح‌های شما نخواهد آمد.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More