شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حمله حوثی‌ها به فرودگاه ابهای عربستان سعودی؛ یک هواپیمای غیرنظامی آتش گرفت

حمله حوثی‌های یمن به فرودگاهی در جنوب غربی عربستان سعودی منجر به آتش‌سوزی یک هواپیما شد، همزمان ائتلاف سعودی اعلام کرده دو پهپاد مجهز به بمب‌ این گروه نظامی را ساقط کرده است.

تلویزیون دولتی «الاخباریه» عربستان سعودی روز چهارشنبه ۲۲ بهمن‌ماه گزارش داد حمله گروه نظامی انصارالله یمن،‌ حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی، به فرودگاه ابها یک هواپیما را در باند آن به آتش کشیده است. با این حال، نیروهای آتش‌نشانی موفق به کنترل این حادثه شده‌اند.

این نخستین حمله‌ای است که منجر به خسارت به هواپیمای غیرنظامی در این محل می‌شود. وبسایت‌های رصد پروازها نشان می‌دهند در پی این حمله،‌ برنامه پروازهای این فرودگاه با تاخیر و لغو مواجه شده‌اند.

گزارش‌های ابتدایی هنوز اشاره‌ای به تلفات جانی احتمالی این حمله نکرده‌اند. مقام‌های سعودی هم هنوز در این زمینه اعلام گزارشی نداده‌اند.

ترک المالکی، سخنگوی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، می‌گوید نیروهای نظامی این ائتلاف همزمان دو پهپاد مجهز به بمب را نیز که به سمت این کشور آمده بود ساقط کرده‌اند.

المالکی این حملات را محکوم و «تلاش آگاهانه و نظام‌مند برای هدف قرار دادن غیرنظامیان در منطقه جنوبی» عنوان کرد.

ائتلاف سعودی می‌گوید نظامیان حمله‌کننده را بر اساس قوانین بشردوستانه بین‌المللی پاسخگو خواهد کرد.

روزهای یکشنبه و دوشنبه هم این ائتلاف اعلام کرده بود که سیستم‌های دفاعی آن پنج فروند هواپیمای بدون سرنشین حوثی را که به سمت سرزمین‌های سعودی شلیک شده بودند، نابود کرد.

هیچ اطلاعیه‌ای از طرف حوثی‌ها در مورد این حمله منتشر نشده است. شبکه ای‌بی‌سی نیوز نوشته سخنگویان این گروه نظامی به تماس‌های درخواست شده برای توضیح درباره آن هم پاسخ ندادند.

پیش از این در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی هم حوثی‌ها طی یک حمله فرودگاه بین‌المللی ریاض را هدف قرار دادند. 

مقام‌های سعودی بعدا ایران را مسئول تهیه موشک‌های مورد استفاده به حوثی‌ها در آن حمله و سایر حملات به کشورشان معرفی کردند.

شبکه ای‌بی‌سی نیوز در این زمینه نوشته تهران ارائه سلاح به حوثی‌ها را انکار نمی‌کند و شواهد و گزارش‌های تخصصی سازمان ملل متحد هم نشان می‌دهد که این سلاح‌ها به ایران مرتبط است.

به تازگی نیز شبکه فاکس‌نیوز نوشت به نسخه‌ای از گزارش کارشناسان سازمان ملل متحد به شورای امنیت این نهاد دست پیدا کرده که درباره «شواهد فزاینده‌ای» از ارسال سلاح به شورشیان حوثی در یمن از سوی ایران هشدار می‌دهد.

عربستان سعودی نزدیک به شش سال با حوثی‌ها در یمن درگیر جنگ است. با روی کار آمدن دولت جو بایدن، آمریکا اعلام کرده ضمن حمایت از سعودی این جنگ باید پایان یابد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More