شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حمله تلافی‌جویانه ارتش ترکیه به مواضع ارتش سوریه

 

ترکیه اعلام کرد که در پی کشته شدن پنج سرباز و یک غیرنظامی این کشور در منطقه ادلب از سوی نیروهای نظامی سوریه،‌ نیروهای ارتش این کشور را مورد حمله قرار داده و دست‌کم ۳۰ نفر از آن‌ها را کشته است.

رجب طیب اردوغان،‌ رییس‌جمهوری ترکیه، روز دوشنبه ۱۴ بهمن‌ماه در همین زمینه به خبرنگاران گفت که پاسخ آنکارا به حمله سوریه شامل حمله‌ هوایی جنگنده‌ها و آتش توپخانه‌ای علیه اهداف نظامی سوریه بوده است.

به گفته او، در جریان این حمله‌ها «بین ۳۰ تا ۳۵ نظامی سوریه» کشته شده‌اند.

او با بیان اینكه پیشتر به مسكو گفته شده است که آنكارا شرایطی را که موجب «جلوگیری از پاسخ ترکیه به تجاوز سوریه» شود تحمل نخواهد کرد،‌ افزود: «كسانی كه عزم ترکیه را با چنین حملات شرم‌آوری آزمایش كنند، اشتباه خود را خواهند فهمید.»

اردوغان همچنین گفت: «این امکان وجود ندارد که وقتی سربازان ما به شهادت می‌رسند، سکوت کنیم.»

آنکارا می‌گوید که نیروهای نظامی ترکیه که پیشتر به عنوان نیروهای تقویتی اعزام شده‌ بودند، با وجود اطلاع‌رسانی قبلی در مورد مختصات، هدف آتش نیروهای نظامی سوریه قرار گرفتند. 

بنا به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، گروه حقوق‌بشری مستقر در بریتانیا، تبادل آتش میان نیروهای نظامی دو کشور در نزدیکی شهر سراغب سوریه صورت گرفته است.

این گزارش اضافه می‌کند که در جریان این حمله‌ها که در سه استان اتفاق افتاد هشت سرباز در ادلب، سه سرباز در لاذقیه، و دو تن نیز در منطقه حماه کشته شده‌اند.

با این حال خبرگزاری سانا، رسانه دولتی سوریه،‌ ضمن رد تلفات نیروهای نظامی این کشور اعلام کرد که ارتش سوریه دو روستای جدید را در مسیر شهر سراغب تحت کنترل خود در آوردند. 

سانا همچنین اعلام کرده که در حالی که نیروهای سوری در حال تعقیب سربازان ترک بودند، چهار سرباز آن کشور را کشته و ۹ نفر زخمی کردند.

این تحولات و درگیری‌های نظامی مستقیم احتمالا باعث افزایش تنش بین دولت ترکیه و سوریه، و همچنین اصطکاک میان آنکارا و مسکو، خواهد شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More