شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حمله تلافی‌جویانه آمریکا به شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق

ارتش آمریکا کمتر از بیست و چهار ساعت پس از حمله راکتی چهارشنبه شب به پایگاه تاجی، دست‌کم پنج پایگاه شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در عراق و مرز سوریه و عراق را در جریان حملات تلافی‌جویانه هدف قرار داد.

گزارش‌ها از کشته شدن شماری از شبه‌نظامیان و دست‌کم یکی از فرماندهان سپاه پاسداران در این حملات منتشر شده است و شمار بیشتری از شبه‌نظامیان مورد حمایت حکومت ایران نیز در این مجروح شدند.

این حملات ساعتی پس از آن انجام شد که مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، گفت که پس از حملات راکتی چهارشنبه‌شب شبه نظامیان به پایگاه تاجی، محل استقرار نیروهای آمریکایی در شمال بغداد، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به وی اجازه داده است تا در صورت لزوم علیه شبه نظامیان شیعه عراقی، واکنش تلافی‌جویانه اعمال کند. در حمله راکتی به پایگاه تاجی که شامگاه چهارشنبه بیست و یکم اسفند انجام شد دو نظامی آمریکایی و یک نظامی بریتانیایی کشته شدند و دستکم ده تن نیز مجروح شدند.

وزیر دفاع آمریکا همچنین گفت که در پاسخ به کشته شدن دو نظامی آمریکایی، همه گزینه‌ها روی میز است.

 همزمان با انتشار سخنان وزیر دفاع آمریکا رسانه‌ها از حمله هوایی ارتش آمریکا، دست‌کم پنج پایگاه شبه نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در عراق و مرز سوریه با عراق خبر دادند.

شبکه الحدث گزارش داد که یکی از اولین اهدافی که در حملات تلافی‌جویانه پنج‌شنبه شب آمریکا مورد حمله قرار گرفت یکی از پایگاه‌های کتائب حزب‌الله عراق در شمال شهر بابل بود.

همزمان شبکه اسکای‌نیوز از بمباران هوایی مقر شبه‌نظامیان شیعی مورد حمایت ایران در بوکمال سوریه و در نزدیکی مرز این کشور با عراق خبر داد.

به گزارش شبکه خبری الحدث در مجموع پنج پایگاه کتائب‌ حزب‌الله عراق و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران از سوی ارتش آمریکا هدف قرار گرفته شدند. منابع عراقی مجموع اهدافی که بمباران شدند را  شش پایگاه در مناطق کربلا از جمله محل استقرار شبه‌نظامیان در فرودگاه در حال ساخت کربلا و نجف، اطراف بغداد، و بوکمال در مرز سوریه و عراق اعلام کردند.

به گزارش رسانه‌های عربی در جریان این حملات، تلفات سنگینی در رده‌های ارشد به کتاب حزب‌الله و شبه نظامیان مورد حمایت حکومت ایران وارد شد و شبکه الحدث در این ارتباط گزارش داد که سیامند مشهدانی، از اعضای نیروی قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران، نیز در این حملات کشته شده است.

خبرگزاری رویترز در جریان این حملات از قول منابع آمریکایی تاکید کرد که این اقدام بخشی از حملات تلافی‌جویانه ارتش آمریکا در پاسخ به حمله چهارشنبه شب به پایگاه تاجی و کشته شدن دو سرباز آمریکایی و یک سرباز بریتانیایی است.

این خبرگزاری شامگاه چهارشنبه ساعتی بعد از حمله راکتی به محل استقرار نیروهای آمریکایی در پایگاه تاجی واقع در شمال بغداد، از قول یک مقام آمریکایی نوشته بود: «هر نشانه‌ای مبنی بر دست داشتن شبه نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، می‌تواند به دور جدیدی از تقابل بین آمریکا و ایران منجر شود.»

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، ساعتی پس از حملات پنج‌شنبه شب ارتش آمریکا به پایگاهی شبه‌نظامیان شیعی مورد حمایت حکومت ایران، به طور رسمی این حملات  را پاسخی به حمله راکتی چهارشنبه‌شب به پایگاه تاجی و کشته شدن دو سرباز آمریکایی و یک سرباز بریتانیایی، اعلام کرد.

در بیانیه پنتاگون تاکید شد که هدافی که از سوی ارتش آمریکا بمباران شدند شامل انبارهای سلاح بود و از سوی شبه‌نظامیان برای حمله به نیروهای ائتلاف بین‌الملی ضد داعش در عراق، مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در واکنش به حملات پنج‌شنبه شب، تهدید کردند که این حملات درهای تقابل با نیروهای آمریکایی را باز کردند.

در هفته‌های پایانی آذر و اوایل دی ماه سال‌جاری حملات راکتی شبه نظامیان مورد حمایت ایران به پایگاه عین‌الاسد که سبب کشته شدن یک آمریکایی شد، حمله تلافی‌جویانه‌ای مشابه حملات پنج‌شنبه شب ارتش آمریکا را به دنبال داشت که در آن شماری از شبه‌نظامیان عراقی مورد حمایت حکومت ایران کشته شدند و این نیروها نیز به سفارت آمریکا در بغداد حمله کرده و بخشی از دیوار و در ورودی آن را به آتش کشیدند و در نهایت منجر به کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران و ابومهدی مهندس شد.

از آن زمان علی خامنه‌ای، فرماندهان سپاه پاسداران و شبه نظامیان مورد حمایت حکومت ایران در عراق و منطقه، از انجام حملات تلاقی‌جویانه و انتقام از آمریکا سخن گفته و حملاتی نیز از جمله به پایگاه عین الاسد، سفارت آمریکا در عراق، و در تازه‌ترین مورد حملات راکتی به پایگاه تاجی در شمال بغداد انجام داده‌اند که این حمله اخیر به کشته شدن دو نظامی آمریکایی و یک بریتانیایی منجر شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More