شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حمله به کلیسای نیس؛ مهاجم جوانی تونسی بود، مظنون دوم بازداشت شد

مقام‌های فرانسوی جزییاتی از حمله روز پنجشنبه به کلیسایی در نیس که سه کشته برجای گذاشت را اعلام کردند؛ همزمان تونس می‌گوید گزارش‌ها درباره ارتباط مهاجم این حمله با یک گروه تروریستی را بررسی می‌کند.

روز پنجشنبه مردی چاقو به دست با فریادهای «الله اکبر» به کلیسای نوتردام در شهر نیس فرانسه حمله کرد که در پی آن سه نفر کشته و چندین تن زخمی شدند.

پس از آنکه گروهی به نام «المهدی در جنوب تونس» مسئولیت این حمله را برعهده گرفت، مقام‌های تونس اعلام کردند درباره وجود چنین گروهی تحقیق می‌کنند.

خبرگزاری دولتی تونس روز جمعه اعلام کرد که دادستانی این کشور پرونده‌ای را در مرکز مبارزه با تروریسم گشوده و تحقیقات درباره ارتباط احتمالی بین این گروه نامعلوم با حمله نیس آغاز شده است.

در فرانسه نیز رسانه‌ها گزارش داده‌اند ماموران امنیتی یک مرد ۴۷ ساله را که مظنون به تماس با فرد مهاجم، یک روز پیش از انجام حمله، است بازداشت کرده‌اند.

از سوی دیگر ژان‌فرانسوا ریکارد، دادستان ضدتروریسم فرانسه، روز پنجشنبه در نشستی خبری اعلام کرد فرد مظنون به حمله یک شهروند تونسی ۲۱ ساله است که حدود دو ماه پیش از طریق جزیره لامپدوسا به ایتالیا رفت [مسیر پناه‌جویان] و سپس نهم اکتبر به فرانسه آمد.

به گفته این دادستان فرانسوی، این فرد با جراحاتی شدید در حال حاضر در بیمارستان بستری است.

دادستان ضدتروریسم نام مظنون را ذکر نکرد، اما رسانه‌ها به نقل از برخی منابع نام مهاجم را «ابراهیم عیساوی» ذکر کرده‌اند.

ریکار همچنین گفت که این جوان تونسی، هنگام حمله نسخه‌ای از قرآن و همچنین یک چاقو که طول تیغه آن ۱۷ سانتی‌متر بود در دست داشت و دو چاقوی دیگر را نیز در یک ساک گذاشته بود.

به گفته دادستان ضدتروریسم فرانسه، مهاجم با وارد کردن یک «ضربه عمیق به گلو، مثل سربریدن» یک زن ۶۰ ساله را در داخل کلیسا از پای در آورد و سپس یک مرد ۵۵ ساله نیز بر اثر ضربات چاقو به گلویش جان داد.

سومین قربانی یک مرد ۴۴ ساله بود که او نیز بر اثر جراحات وارد شده به گلویش جان باخت. او موفق شده بود از کلیسا فرار کند، اما شدت جراحات او به حدی بود که در نزدیکی کلیسا درگذشت.همزمان ژرالد درمانن، وزیر کشور فرانسه، روز جمعه به محتمل بودن حملات تروریستی دیگری در این کشور اشاره کرد و گفت فرانسه در جنگ با «یک ایدئولوژی اسلامگرا» به سر می‌برد.

برخی از چهره‌های سیاسی فرانسه خواستار تغییر قانون اساسی این کشور برای مبارزه شدیدتر با ایدئولوژی اسلامگرایی در این کشور شده‌اند. برخی از احزاب نیز خواهان سختگیرانه‌تر شدن سیاست‌های مهاجراتی فرانسه هستند.

قرار است روز جمعه نشست شورای دفاع فرانسه با حضور امانوئل مکرون، رییس جمهوری این کشور برگزار شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More