شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حمایت ۱۵۰ نماینده دموکرات کنگره آمریکا از برنامه جو بایدن برای بازگشت به توافقنامه هسته‌ای با ایران

۱۵۰ نماینده دموکرات کنگره آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن، حمایت خود را از برداشتن «گام‌های ضروری دیپلماتیک» برای «بازگرداندن محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران» و بازگشت «هر دو کشور ایران و آمریکا» به توافقنامه هسته‌ای به عنوان «نقطه آغاز مذاکرات بیشتر» اعلام کردند. 

نمایندگان امضاکننده این نامه در ابتدا ضمن تبریک انتخاب جو بایدن، به عنوان رییس‌جمهور بعدی ایالات متحده از آنچه که تعهد او برای «احیای رهبری و دیپلماسی آمریکایی» خوانده‌اند، استقبال کرده‌اند.

۱۵۰ نماینده دموکرات، سپس با اشاره به مساله ایران نوشته‌اند: «ما معتقدیم که دیپلماسی بهترین راه برای متوقف کردن و معکوس کردن برنامه هسته‌ای ایران، کاهش تنش‌ها در منطقه و تسهیل مشارکت دوباره کشورمان در جامعه بین‌المللی است.»

این نمایندگان تاکید کرده‌اند: «ما همگی از سرعت در گام‌های ضروری دیپلماتیک برای بازگرداندن محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران و بازگشت هر دو کشور ایران و آمریکا به توافقنامه هسته‌ای به عنوان نقطه آغازین مذاکرات بیشتر حمایت می‌کنیم.»

نمایندگان دموکرات توافق پیشین را برنامه‌ای توصیف کرده‌اند که قبل از خروج «یک‌طرفه» آمریکا از آن، برنامه هسته‌ای ایران را محدود کرده بود، اما به گفته آنها از سال ۲۰۱۹، ایران با افزایش ذخیره اورانیوم و غنی‌سازی با خلوص بالاتر مسیر خود را تغییر داده است.

نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا همچنین افزودند که «نتیجه کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ، رها شدن برنامه هسته‌ای غیرقانونی ایران است، و مقابله با سایر رفتارهای تنش‌زای ایران نیز به طور موثری ناکام مانده و احتمال رویارویی و درگیری خشونت‌آمیز را به شدت افزایش داده است.» آن‌ها اضافه کردند که این سیاست «تحریک‌آمیز»، منجر به افزایش «تنش‌ها و حملات منطقه‌ای» علیه نیروهای آمریکا و شرکای آن و «جسور شدن تندروهای ایرانی» شده است.

این نمایندگان اعلام کردند به این نتیجه رسیده‌اند که «مشارکت دوباره و چندجانبه برای جلوگیری از تولید سلاح هسته‌ای ایران و باز کردن کانال‌های ارتباطی برای بازگشت از این تحولات خطرناک» ضروری است.

نمایندگان دموکرات همچنین تاکید کردند خروج دولت ترامپ از برجام موجب تضعیف تلاش‌های جهانی برای منع گسترش سلاح های هسته‌ای و تضعیف روابط آمریکا با متحدانش و نیز کاهش نفوذ و رهبری آمریکا شده است.

آنها افزودند که حل مشکل سایر فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه، مانند حمایت از تروریسم، توسعه موشک‌های بالستیک، نقض حقوق بشر علیه مردم خودش و نگهداری زندانیان سیاسی خارجی از جمله آمریکایی‌ها، به یک دیپلماسی بین‌المللی قوی و هماهنگ نیاز دارد و توافق هسته‌ای مانع از توانایی ما در پرداختن به این فعالیت‌های بی‌ثبات کننده نخواهد شد.

نمایندگان دموکرات، سپس با حمایت از برنامه جو بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای و «مذاکرات بعدی» نوشته‌اند که درک می‌کنند برای این منظور نیاز به برداشتن گزینشی برخی تحریم‌ها و همچنین اطمینان از تبعیت دقیق ایران از توافقنامه است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More