شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حمایت ناتو از خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد

 

 آمریکا اعلام کرد، پایبندی خود به پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را به حالت تعلیق در می‌آورد.

در بیانیه‌ای که امروز ۱۲ بهمن از سوی دولت آمریکا صادر شده تصریح شده که « آمریکا از فردا شنبه ۱۳ بهمن تعهدات خود در چهارچوب پیمان INF (منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد ) را به حالت تعلیق درآورده و به تدریج روند خروج از این پیمان را شروع می‌‌کند.»

براساس این پیمان تعلیق شش ماه طول می‌کشد و به گفته دولت آمریکا چنانچه روسیه به تعهداتش عمل نکند، این تعلیق به خروج دائمی آمریکا از پیمان کنترل تسلیحات ۱۹۸۷ می‌انجامد؛ پیمانی که با امضای رونالد ریگان و میخاییل گورباچف هر دو طرف را از استقرار موشک‌های زمین پایه کوتاه برد و میان برد در اروپا منع می‌کند.

خواست دولت آمریکا این است که روسیه باید به تعهداتش عمل کند؛ یعنی همه موشک‌ها، پرتابگرها و تجهیزاتی که ناقض متن پیمان هستند را نابود کند.

هر دو کشور یکدیگر را به نقض پیمان متهم می‌کنند. آمریکا روسیه را متهم کرده که با تولید موشکی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای و با برد بیش از ۵۰۰ کیلومتر، پیمان را نقض کرده. حال آنکه مسکو ادعا می‌کند برد موشک مذکور ۴۸۰ کیلومتر است و پیمان نقض نمی‌شود. روسیه با رد ادعای آمریکا واشنگتن را به بهانه‌جویی برای خروج از این پیمان و توسعه موشک‌های جدید خود متهم می کند.

در همین حال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا ادعا کرده که هم‌پیمانانش در ناتو کاملا از تصمیم آمریکا در زمینه خروج از پیمان منع موشک‌های میان‌برد حمایت می‌کنند. از سوی دیگر ناتو آزمایش، تولید و استفاده مخفیانه روسیه از سامانه موشکی برای امنیت اروپا و اقیانوس اطلس را خطرناک ارزیابی کرده‌ و حمایت خود را از اقدام آمریکا اعلام کرده است.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان با اشاره به اینکه روسیه آشکارا پیمان پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را نقض کرده، جهان بدون این پیمان را ناامن خوانده است.

دونالد ترامپ پیشتر در ۲۱ اکتبر ۲۰۱۸ اعلام کرده بود که به دلیل نقض مکرر این پیمان توسط روسیه ، آمریکا از پیمان مذکور خارج خواهد شد. این در حالی است که روسیه پرواز پهپادهای آمریکایی را شکستن پیمان منع کاربرد موشک‌های میان‌برد دانسته بود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More