شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حمایت دونالد ترامپ از اعتراضات مردمی در ایران

 

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در یک پیام توئیتری از اعتراضات مردمی در ایران حمایت کرد و گفت که مردم ایران از فساد رژیم ایران و تلف‌کردن سرمایه‌های این کشور در حمایت از تروریسم به جان آمده‌اند. وی در این توئیت افزود که حکومت ایران بایستی به حقوق مردم ایران از جمله آزادی بیان احترام بگذارد.

 

 

اعتراضات مردم خشمگین از گرانی و فساد دامن‌گیر در ایران به چندین شهر کوچک و بزرگ کشیده شد. کمپین اعتراضات و تجمع‌مردمی « نه به گرانی» که از روز پنج‌شنبه ۷دی ماه در برخی از شهرهای ایران، از جمله مشهد، کاشمر، نیشابور و یزد آغاز شد، به کرمانشاه و بیرجند  نیز کشیده شد. آخرین خبرها حاکی است که تجمع‌های اعتراضی مشابه نیز در شهرهای اهواز، قزوین، رشت،‌ زاهدان، همدان، ساری، قوچان و قم  نیز برگزار شد. این اعتراضات که از اواسط هفته گذشته آغاز شده است منجر به بازداشت‌های وسیعی از جانب نیروهای دولتی ایران شده، امری که واکنش‌های داخلی و خارجی فراوانی در پی داشته است.

سارا ساندرز، سخنگوی کاخ سفید ضمن محکوم‌کردن بازداشت‌ معترضان در ایران، گفت که دولت ایران بایستی به حقوق اولیه مردم ایران از جمله حق آزادی بیان احترام بگذارد.

وزرات امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای جداگانه نیز گفت که تمام ملت‌ها از خواست برحق مردم ایران برای حقوق اساسی‌شان و نیز پایان فساد حمایت می‌کنند.

مردم در کرمانشاه و دیگر شهرهای ایران شعارهایی علیه فساد مسئولین دولتی و گرانی کمرشکن کالاهای اساسی سردادند. در قم که به پایتخت مذهبی شیعه در ایران مشهور است، معترضان به روشنی خواستار کناره گیری رهبر جمهوری اسلامی ایران آیت‌الله علی‌خامنه‌ای از قدرت شدند.

معترضان همچنین به سیاست‌های خارجی ایران در رابطه با دخالت در سوریه و دیگر کشورها به شدت اعتراض کرده‌اند.

سرکوب گسترده معترضان واکنش‌های بین‌المللی فراوانی داشته است.

 

«پل رایان» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز در اظهاراتی از اهمیت حمایت از تظاهرات غیرخشونت آمیز در ایران تأکید کرد.وی روز جمعه در تویتر خود نوشت: «حمایت از تظاهرات غیرخشونت آمیز در ایران حائر اهمیت است. این دستاورد دولتی است که بیش از آنکه به رفع مشکلات شهروندان خود بپردازد، بر تقویت سازمانهای تروریستی متمرکز شده است.»

 

 

 

 

تام کوتون، سناتور آمریکایی که مخالف توافق هسته‌ای ایران بود در یک پیام توییتری حمایت خود را از اعتراضات ایران اعلام کرد. وی نوشت: « ما باید از مردم ایران حمایت کنیم، از مردمی که زندگیشان را به خاطر مخالفت با چنین رژیمی به خطر می‌اندازند.»

کارل بیلت، نایب رئیس شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا نیز در رابطه با تحولات دو روز اخیر در ایران گفت که اعتراضات در ایران گسترش می‌یابد و احتمال دارد که نیروهای امنیتی تندرو خواهان سرکوب شدید اعتراضات شوند.

آری فلیشر، سخنگوی کاخ سفید در دوره ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش حتی پافراتر گذاشته و پیش‌بینی کرد که این اعتراضات ممکن است منجر به فروپاشی دیکتاتوری دینی خشن، عقب مانده و خطرناک در ایران شود.

مارک دوبوویتز، مدیر«بنیاد دفاع از دمکراسی»، نیز در یک پیام توییتری نوشت: «"انقلاب آبی" صدها هزار شهروند کارگر که فریاد می‌زنند دستمزد من کجاست؟ برای رژیم بسیار خطرناک‌تر از "انقلاب سبز"طبقه متوسط است که می‌گویند رای من کجاست.»

کریستیان وایتون، مشاور پیشین دولت‌های جرج بوش و دونالد ترامپ نیز در مقاله‌ای در «فاکس نیوز» گفته که اکنون زمان آن است تا رئیس‌جمهور آمریکا با اتخاذ رویکردی عمل‌گرایانه با حمایت از مردم معترض ایران به تضعیف رژیم ایران اقدام کند.  

اعتراض‌های گسترده مردمی در ایران امری تازه در عرصه عمومی نیست، ولی با توجه به موفقیت دولت در کنترل و سرکوب اعتراض‌های پیشین معلوم نیست روند کنونی تا چه حد دولت‌مردان جمهموری اسلامی ایران را متقاعد به رسیدگی به خواسته‌های معترضین خواهد کرد. آنچه که مسلم است این است که حمایت‌های بین‌المللی از اعتراضات داخلی در ایران بخصوص از جانب دولت‌هایی که ایران آنها را دشمن خود می‌خواند نمی‌تواند در این رابطه ثمربخش باشد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More