شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حمایت جامعه جهانی از تصمیم دولت افغانستان برای مذاکره با طالبان

 

یک روز پس از آن‌که دولت افغانستان از آمادگی برای گفت‌وگوی بدون پیش شرط با طالبان خبر داد،‌ جامعه جهانی به این تصمیم دولت اشرف غنی واکنش مثبت نشان داد.

به گزارش طلوع نیوز،‌ روز پنج‌شنبه ۱۰ اسفند،‌ سبین سپارواسر، نمانیده ویژه آلمان در افغانستان و پاکستان، طرح کابل را گامی به جلو و به سوی «صلح» خواند.

از سوی دیگر، اوین جنکینز، نماینده بریتانیا در امور افغانستان گفت: «هیچ دولتی در منطقه نباید تروریست‌ها را پناه داده و کاری را انجام دهد که راه رسیدن به صلح را تحت تاثیر قرار دهد».

نمایندگان جامعه جهانی، کشورهای منطقه و سازمان‌های بین‌المللی هم با انتشار بیانیه‌ای از طرح دولت افغانستان حمایت کرده‌اند.

به گزارش طلوع نیوز، در این بیانیه آمده است که  این طرح عملی‌ترین اقدام برای دست یافتن به صلح است و یک قرارداد صلح  برای هر دوطرف به معنای «پیروزی» است.

پیری مایدون، سفیراتحادیه اروپا درامور افغانستان نیز گفت: « طرح صلح حکومت افغانستان که در نشست دوم روند کابل مطرح شد، از سوی کشورهای جهان حمایت می‌شود».

نماینده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان در عین حال تاکید کرده است که «مردم افغانستان برای رسیدن به صلح باید در میان خود کنار بیایند».

اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان،‌ روز چهارشنبه ۹ اسفند‌ در افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی برای آغاز مذاکرات صلح در افغانستان اعلام کرد که دولتش می‌تواند به‌عنوان بخشی از روند دست‌یابی به صلح و پایان ۱۶سال جنگ داخلی، طالبان را به‌عنوان یک گروه سیاسی، به‌رسمیت بشناسد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این پیشنهاد، نشانه‌ای واضح مبنی بر آمادگی دولت مورد حمایت غرب در کابل و گروه طالبان برای انجام گفت‌وگو با یکدیگر است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More