شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حمایت آمریکا و چند کشور دیگر از ریاست‌جمهوری رهبر مخالفان ونزوئلا

 

خوان گوآیدو، رهبر مخالفان ونزوئلا، در جمع ده‌ها هزار معترض خود را رییس‌جمهوری موقت این کشور نامید.

به گزارش خبرگزاری رویترز از کاراکاس، روز چهارشنبه گوایدو در جمع مخالفان دولت حاکم، خواهان برگزاری انتخاباتی آزاد برای پایان دادن به حکومت نیکلاس مادورو، رییس جمهوری کنونی ونزوئلا شد.

تنها دقایقی پس از این اعلام گوآیدو، دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده، گفت او را به عنوان رییس جمهوری  ونزوئلا به رسمیت می‌شناسد. گوآیدو  در حال حاضر رییس مجلس ملی ونزوئلا است.

ترامپ در صفحه توییتر خود با بیان این که  شهروندان ونزوئلا مدت‌ زمان طولانی است که به دست رژیم نامشروع مادورو رنج می‌کشند؛ حمایت خود را از ریاست‌جمهوری موقت گوآیدو اعلام کرد.

 

 

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا هم تصمیم گوآیدو برای  به عهده گرفتن ریاست‌جمهوری موقت این کشور را شجاعانه خواند. او گفت واشنگتن از تلاش‌ پارلمان ونزوئلا برای برقراری حکومت انتقالی و آماده‌سازی این کشور در برگزاری انتخابات «آزاد و عادلانه»حمایت می‌کند.

ده‌ها هزار معترض ونزوئلایی روز چهارشنبه، سوم بهمن‌ماه، در کاراکاس و برخی دیگر از شهرهای این کشور دست به تظاهرات ضد دولتی زدند.

بر پایه برخی از گزارش‌ها دستکم چهار تن در جریان ناآرامی‌های روز چهارشنبه کشته شده‌اند.

علاوه بر آمریکا، برخی دیگر از کشورها از جمله کانادا، برزیل، شیلی، آرژانتین و پرو نیز حمایت خود را از ریاست‌جمهوری موقت گوآیدو اعلام کردند.

در عین حال اوا مورالس رهبر چپ‌گرای بولیوی از نیکلاس مادورو حمایت کرده است.

در پی اعلام خوان گوآیدو و حمایت و موضع‌گیری ایالات متحده از او، نیکلاس مادورو در یک سخنرانی گفت که ونزوئلا روابط دیپلماتیک خود با ایالات متحده را قطع می‌کند. او به دیپلمات‌های آمریکایی ۷۲ ساعت فرصت داد تا خاک ونزوئلا را ترک کنند.

ونزوئلا در سال‌های اخیر دستخوش تنش‌های سیاسی فراوانی بوده و بحران اقتصادی در این کشور  به طور مداوم شدت یافته است.

بر اساس اعلام صندوق بین‌المللی پول، نرخ تورم در ونزوئلا در سال ۲۰۱۸ حدود یک میلیون درصد بوده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More