شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حق «شناسایی خاطیان» برای سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تصویب شد

 

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW)، چهارشنبه هفتم تیرماه، درپی کارزاری دیگر بین روسیە و رقبای غربی، صاحب اختیارات جدیدی شد کە توان شناسایی خاطیان در زمینه استفاده از سلاح شیمیایی را خواهد داشت.

پیش از این، سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، تنها مأموریت آزمایش و تأیید استفادە از مواد شیمیایی در عملیات‌های نظامی را برعهدە داشت؛ اما اکنون می‌تواند انگشت اتهام را بە‌سوی خاطیان نشانە رود.  

این طرح کە توسط بریتانیا پیشنهاد شدە بود، مورد حمایت آمریکا و کشورهای غربی قرار گرفت و در یک جلسە دو روزە با ۸۲ رأی مثبت دربرابر ۲۴ رأی منفی، تصویب شد.  

بوریس جانسون، وزیر خارجە بریتانیا کە در تلاش برای جلب حمایت کشورهای دیگر در این نشست بود، در دفاع از این طرح، آن را فرصتی تاریخی برای ممنوعیت استفادە از سلاح‌های شیمیایی خواند. حکومت بریتانیا ، مسکو را بە دست داشتن در ماجرای مسموم کردن مأمور پیشین سازمان جاسوسی روسیە در لندن متهم می‌کند؛ امری کە باعث تنش دیپلماتیک شد و البته هموارە ازسوی کرملین، تکذیب شدە است.  

روسیە ، ایران و سوریە از مخالفان اصلی دادن اختیارات بیشتر بە سازمان منع سلاح‌های شیمیایی بودند. روسیە می‌گوید کە از منع سلاح شیمیایی هراسی ندارد و کاملاً علیە استفادە از آن است؛ ولی مقصریابی، فراتر از اختیارات این سازمان است کە بیشتر وظیفە فنی برعهدە دارد. روسیە تشخیص مقصران استفادە از سلاح شیمیایی را وظیفە شورای امنیت سازمان‌ملل می‌داند.  

مخالفت ایران برای شناسایی خاطیان استفادە از سلاح‌های شیمیایی، با  سی‌ویکمین سالگرد حملە شیمیایی ارتش صدام‌حسین بە شهر سردشت مصادف شده است کە جان بیش از یک‌صد و سی نفر را گرفت و هشت‌هزار مصدوم برجای گذاشت.  

ظاهراً مخالفت روسیە و ایران با تصویب این طرح، بە بحران سوریە بازمی‌گردد. کشورهای غربی، دمشق را بە استفادە از سلاح‌های شیمیایی علیە مخالفانش متهم می‌کنند؛ اما روسیە، ایران و سوریە هموارە شبەنظامیان مخالف بشار اسد را عامل استفادە از این سلاح‌ها می‌دانند و معتقدند کە این، بحرانی ساختگی برای اعمال فشار سیاسی علیە دمشق و متحدانش است.

در صورت ورود گروه حقیقت‌یاب سازمان منع سلاح‌های شیمیایی بە سوریە و مقصرخواندن بشار اسد و متحدانش، رجزخوانی روسیە و غرب، بە مقطع بحرانی‌تر نزدیک می‌شود.

 

تصویب طرح افزایش اختیارات سازمان منع سلاح‌های شیمیایی
اختیارات تازه سازمان منع تسحیلات شیمیایی در گفت‌وگو با آوات رستمیانی، بازرس انجمن دفاع از حقوق مصدومین شیمیایی سردشت
جزئیات اختیارات تازه سازمان منع تسلیحات شیمیایی در گفت‌وگو با سوران قربانی
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More