شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حضور قاسم سلیمانی در بغداد «برای تأثیر‌گذاری بر تشکیل دولت عراق»

 

برخی منابع محلی در عراق و شماری از رسانه‌های عربی، از سفر قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران به بغداد و دیدار با سه گروه سیاسی نزدیک به تهران در عراق خبر دادند.

اسکای نیوز عربی روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت در گزارشی به نقل از منابع خود در بغداد نوشته است كه قاسم سلیمانی روز دوشنبه گذشته با جریان‌های شیعه در عراق تشکیل جلسه داده است، اما حیدر العبادی، نخست وزیر این کشور از حضور در این جلسه خودداری کرده است. عبادی اما نمایندگان خود را به این جلسه فرستاده است.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از منابع خود حضور سلیمانی در منطقه سبز بغداد و ملاقات با رهبران احزاب نزدیک به ایران را تأیید کرده است.

این خبرگزاری گفته است که سلیمانی از روز شنبه ۲۲ اردیبهشت، یعنی در روز برگزاری انتخابات عراق، در بغداد حضور داشته است.

نتایج انتخابات پارلمانی عراق، پیشی‌گرفتن غیرمنتظره ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر را نشان می‌دهد. سائرون دست‌کم ۵۴ کرسی از ۳۲۹ کرسی پارلمان را به دست آورده است.

یک منبع که نقش میانجیگری میان صدر و دیگر رهبران سیاسی را ایفا می‌کند، به رویترز گفته است که سلیمانی گفت‌وگو با احزاب را برای تشکیل ائتلافی شیعی، آغاز کرده است.

جریان صدر، طی دو روز گذشته، دو بار اعلام کرده که حاضر به همکاری با دو ائتلاف نزدیک به ایران، یعنی ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری، نیست.

از سوی دیگر، شبکه کردستان ۲۴ گزارش داده که صدر، عبادی، حکیم، عامری و فؤاد معصوم، طی تماسی تلفنی با مسعودی بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان (پارتی) درباره مراحل پس از انتخابات، به گفت‌وگو پرداختند.

نتایج انتخابات پارلمانی عراق نشان می‌دهد که هیچ یک از ائتلاف‌های سیاسی، نتوانسته است اکثریت کرسی‌های پارلمان را برای تشکیل دولت آینده عراق به دست آورد.

در همین حال، رئيس دفتر نوری المالکی، نخست وزیر عراق، از تلاش برای تاسیس ائتلافی برای تشکیل دولت جدید عراق خبر داد.

در انتخابات ۲۰۱۰، به رغم پیروزی ائتلاف «الوطنیه» به رهبری ایاد علاوی، اما نوری المالکی، با تشکیل ائتلافی بزرگتر در نخستین جلسه پارلمان، توانست به نخست‌وزیری عراق برسد.

 

آغاز مذاکرات جریانهای سیاسی عراق برای تشکیل حکومت
گفت‌وگو با حمدی ملک درباره حضور قاسم سلیمانی در بغداد «برای تأثیر‌گذاری بر تشکیل دولت عراق»
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More