شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حضور زنان درهیات مذاکره‌کنندگان طالبان

یک منبع آگاه در دولت افغانستان به ایران اینترنشنال گفت، رهبری دولت این کشور یک هیأت ۱۵۰نفری را برای شرکت در نشست قطر در نظر گرفته است. این منبع می‌گوید، اعضای مذاکره کننده طرف دولت افغانستان مشخص شده و انتظار می‌رود سیاست‌مداران خارج حکومت هم به زودی نمایندگان‌شان را برای مذاکره با طالبان معرفی کنند. چهل زن  در تیم مذاکره کنند، در نظر گرفته شده است.

گفتگوهای صلح میان نمایندگان طالبان، سیاست مداران مخالف دولت و نمایندگان دولت  قرار است به تاریخ ۱۹ آوریل در دوحه برگزار شود و تا سه روز ادامه یابد.

همزمان با ادامه گفتگوهای صلح میان طالبان و نمایندگان آمریکا، طالبان و دولت اعلام کرده‌اند که آنها حملات بهاری‌شان را علیه یکدیگر آغاز کرده‌اند.

با شروع این حملات، گزارش‌ها حاکی از آن است که موجی از خشونت‌ها در نقاط مختلف افغانستان افزایش یافته است.

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان در توییتی از آغاز حملات بهاری طالبان «الفتح» انتقاد کرده و از رهبری این گروه خواسته تا به نمایندگان‌شان در قطر صلاحیت آتش‌بس دهند.

همچنین شاه محمد قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان به خبرنگاران گفته، با‌وجود موانع برسر پروسه صلح افغانستان، امیدوار است تا نمایندگان آمریکا و طالبان در گفتگوهای پیشرو به توافق برسند.

قریشی گفت:« ما تلاش می‌کنیم تا تسهيلات را فراهم سازیم تا این نشست‌ها به یک نتیجه منطقی برسد. شما می‌دانید اين کار آسان نيست، چون مداخلات وجود دارد. اما نيت ما نيك است. ما مي‌خواهيم در افغانستان به عنوان كشور همسايه و برادر، امنیت تامین شود.

گفتگوهای صلح در افغانستان نسبت به  هر زمان دیگر پیشرفت داشته است. نمایندگان آمریکا پنج دور گفتگو را با طالبان انجام داده‌اند. دوماه قبل شماری از سیاست مداران افغان هم برای نخستین بار با نمایندگان طالبان در مسکو دیدار کردند.

حضور زنان درهیات مذاکره کننده طالبان

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز دوشنبه ۲۶ فروردین در یک تماس تلفنی به رویترز گفت که در هیات مذاکره کننده طالبان نیز شماری از زنان حضور خواهند داشت. این نخستین بار است که این گروه، زنان را در ترکیب هیات مذاکره کننده خود می گنجاند.  مجاهد درباره هویت این زنان چیزی نگفته است اما یادآور شد که «این زنان هیچ ارتباط خانوادگی با اعضای ارشد طالبان ندارند.»  

قرار است این هفته نمایندگان دولت افغانستان و نهادهای جامعه مدنی در دوحه قطر با نمایندگان طالبان رو در رو مذاکره کنند.  

این در حالی است که در زمان حاکمیت رژیم طالبان، زنان و دختران اجازه تحصیل نداشتند و حضور زنان در امکان عمومی محدود شده بود.



 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More