شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حسن روحانی در راس هیاتی بلندپایه سیاسی و اقتصادی به هند سفر کرد

 

حسن روحانی، رییس جمهور ایران به منظور گسترش روابط اقتصادی و به دعوت رسمی نارندرا دامورداس مودی، نخست وزیر  هند به این کشور سفر کرده است.

او که در راس هیات بلند‌پایه سیاسی و اقتصادی به هند سفر کرده،‌ قرار است در این سفر سه روزه در همایش تجاری و نشست‌های دوجانبه‌ای که بین فعالان اقتصادی دو  کشور برگزار می‌شود، شرکت کند.

رئیس جمهور ایران که سفر خود را از صبح روز پنج‌شنبه ۲۶ بهمن آغاز کرده، قرار است ابتدا در حیدرآباد با شماری از مسلمانان و روحانیون اسلامی هند، دانشجویان ایرانی و ایرانیان مقیم آن کشور دیدار کند و پس از آن عازم دهلی نو شود.

پیش از آن، نخست وزیر هند که دوم خردادماه ۱۳۹۵‌،‌ پس از ۱۴  سال به تهران آمد، ابراز امیدواری کرده بود که «همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور گسترش یابد».

حسن روحانی نیز در آستانه سفر خود به هند، ابراز امیدواری کرد که این کشور « به رغم فشارهای آمریکا، در طرح‌های اقتصادی و نفت‌وگاز ایران سرمایه‌گذاری کند».

بر  اساس این گزارش و در پی این سفر، بیانیه مشترکی که با عنوان «ارتباط تمدنی، شرایط کنونی» منتشر شد، دو  طرف بر توسعه روابط دوجانبه تاکید کردند. در این بیانیه درباره موضوع مشارکت هند برای توسعه بندر چابهار توافق شده بود.

بر اساس توافق امضا شده، هند با سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری، کنترل دو لنگر‌گاه در فاز نخست بندر چابهار را به عهده دارد.

به گزارش ایرنا، امضای ۱۵ توافقنامه و یادداشت همکاری تجاری و اقتصادی بین دو کشور، ایجاد یک منطقه فناوری اطلاع‌رسانی و ارتباطاتی در چابهار و گسترش همکاری بین ایالت‌های هند و استان‌های ایران، سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری هند در صنایع پتروشیمی ایران و آسان‌سازی بیشتر امور کنسولی شهروندان، از اهداف مهم رئیس جمهور ایران به هند است.

نخست وزیر هند در سفر سال گذشته خود به تهران، ابراز امیدواری کرده بود که  رئوس موافقتنامه میدان گازی «فرزاد ب» شامل قرارداد تجاری تا پایان سپتامبر۲۰۱۶  به نتیجه برسد.

این در حالیست که به گزارش روزنامه تایمز اقتصادی،‌ هند پیشنهاد سرمایه‌گذاری ۶/۲ میلیارد دلاری در میدان گازی «فرزاد ب» را داده است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی نیز پانزدهم بهمن ماه سال جاری اعلام کرد، «مذاکرات و بررسی روش‌های مختلف برای توسعه میدان گازی فرزاد ب ادامه دارد».

«بیژن زنگنه» تصریح کرد: «برنامه ما این است که هند یا گاز را در ایران مصرف کند، یا صادر کند تا ما بتوانیم بازپرداخت داشته باشیم، اما هند می‌گوید ما این گاز را تولید و به شما تحویل می دهیم».

در سفر سه روزه روحانی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور، محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور،  بیژن زنگنه، وزیر نفت، محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، او را  همراهی می‌کنند.

روحانی همچنین علاوه بر دیدار با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، قرار است با رامنات کنوید، رئیس‌جمهور این کشور و نیز سوشما سواراج، وزیر خارجه هند هم دیدار داشته باشد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More