شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حساب‌های توییتری وابسته به ایران با زبان عربی، احساسات ضدسعودی را برمی‌انگیختند

پژوهشگران موسسه اینترنتی آکسفورد اعلام کردند که دلیل بسته شدن ۷۷۰ حساب کاربری مرتبط با  ایران ازسوی توئیتر در سال گذشته، پیش بردن حمله تبلیغاتی هماهنگ علیه سعودی به زبان‌های مختلف ازسوی آنها بوده است.

در ماه اوت سال میلادی گذشته، توییتر اعلام کرد که صدها حساب توییتری که به نظر می‌رسید به ایران مرتبط بودند را مسدود کرده است.

توییتر در توضیح دلیل آن گفت این حساب‌ها در نوعی «دستکاری هماهنگ شده» دست داشتند.

بعدها در اکتبر سال میلادی گذشته، توییتر، توییت‌هایی از ۷۷۰ حساب کاربری که ظاهرا از ایران پست شده بودند را در اختیار عموم قرار داد.

هنگامی که پژوهشگران موسسه اینترنتی آکسفورد زبان‌های مورد استفاده در این توییت‌ها را تحلیل و بررسی کردند، به این نتیجه رسیدند که ایران چطور توانسته از طریق این توییت‌ها نفوذ آنلاین خود را گسترش دهد: اکثریت این توییت‌ها توسط حساب‌های کاربری مرتبط با ایران و به زبان‌های فرانسه، انگلیسی، و عربی و تنها ۸ درصد به زبان فارسی منتشر شده بودند.

مطالعه گسترده توییت‌هایی که به زبان عربی منتشر شد بودند نشان می‌دهد که «بیشترین وب‌سایت‌هایی که در این توییت‌ها انتشار یافته بودند، شامل روایتی سیاسی از دولت ایران، انتقاد از عربستان سعودی و حمایت از بشار اسد، رییس جمهور سوریه بودند.»

از میان هشتگ‌های مورد استفاده در این توییت‌ها، هشتگ‌های ضد سعودی برجسته‌تر بودند.  

گزارش واشنگتن پست در ماه اکتبر سال میلادی گذشته گفت برخی از این حساب‌های توییتری که از ایران منتشر شدند، پیام حکومت ایران را از طریق کانال‌های مخفی انتشار می‌دادند.

مدت کوتاهی پس از آنکه در ماه اوت سال میلادی گذشته فیسبوک اعلام کرد یک کمپین ایرانی اطلاعات نادرست را شناسایی کرده است، توییتر صدها حساب کاربری مرتبط با ایران را مسدود کرد.

در گزارش واشنگتن پست آمده زبان عربی مورد استفاده در این توییت‌ها، عربی استاندارد مدرن و بسیار رسمی بوده و نه زبان عربی محاوره‌ای که عرب‌زبان‌ها به کار می‌برند.

همچنین توییت‌های عربی با هدف گفتگو با کاربران عرب رسانه‌های اجتماعی منتشر نمی‌شده‌اند، بلکه اکثر آنها حاوی لینک‌هایی به وب‌سایت‌های عربی‌زبان حامی حکومت ایران بوده‌اند.

مونا السواه، یکی از پژوهشگران موسسه آکسفورد گفت:‌«با وجود اینکه این پژوهش نشان داده این حساب‌های کاربری تعامل چندانی با کاربران رسانه‌های اجتماعی نداشته‌اند، اما این پیام‌ها وجود دارند و ممکن است در آینده مخاطبان بیشتری را جلب کنند.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More