شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حریری: جانم از سوی رژیم سوریه در خطر است

 

سعد حریری، نخست وزیر لبنان، روز پنج‌شنبه ۹آذرماه، در مصاحبه با مجله فرانسوی «پاری ماچ» گفت که هنوز جانش از سوی رژیم سوریه، در خطر قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، حریری در این گفت‌وگو تأکید کرد که «در جنگ سوریه، این ایران و روسیه هستند که پیروز شدند و نه بشار اسد.»
جریان مستقبل وابسته به سعد الحریری، رژیم سوریه را مسئول ترور رفیق حریری، پدر نخست وزیر کنونی لبنان، در سال ۲۰۰۵ می‌داند. دادگاه بین‌المللی مأمور محاکمه عاملان این ترور، پنج نفر از عناصر حزب‌الله را در کشته شدن رفیق الحریری متهم کرده بود.  
حریری در پاسخ به این سوال که آیا جانش هنوز در خطر است، گفت:« این تهدید همیشه وجود دارد، دشمنان زیادی دارم، افراط‌گریان و رژیم سوریه، این رژیم حکم اعدامم را صادر کرده است».
حریری هفته گذشته پس از یک هفته گفت‌وگو با مقامات کشورش که تعلیق استعفایش را در پی داشت، به همراه خانواده‌اش به پاریس سفر کرد.
نخست وزیر لبنان در پاسخ به این سوال که اگر اسرائیل مواضع نیروهای ایرانی و حزب‌الله را در سوریه هدف قرار دهد واکنش وی چه خواهد بود گفت:«اگر در سوریه اتفاق بیفتد، هیچ واکنشی نشان نخواهیم داد، مشکل سوریه خواهد بود و نه لبنان».
حریری درباره حزب‌الله گفت: «حزب‌الله در لبنان نقش سیاسی دارد اما اسلحه حمل می‌کند، البته این سلاح را در لبنان مورد استفاده قرار نداده است، ولی منافع لبنان در این است که این سلاح در جاهای دیگر نیز مورد استفاده قرار نگیرد».
وی افزود: «از این نگرانم که دخالت‌های حزب‌الله در خارج از لبنان، برای کشور هزینه سنگینی در پی داشته باشد، نمی‌پذیرم که یک حزب سیاسی لبنانی در مانورهایی به سود ایران، مشارکت داشته باشد».
وی در پاسخ به سوالی درباره پیروزی بشار اسد در جنگ سوریه گفت: «او پیروز نشد، بلکه پوتین و روحانی در جنگ پیروز شدند»
حریری پیشتر در صفحه توئیتر خود نوشت: «همانطور که می‌شنوید، اوضاع مثبت است، اگر این‌گونه ادامه یابد، ان‌شاء‌الله هفته آینده، عقب‌نشینی از استعفایم را اعلام خواهم کرد».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More