شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حذف نیروهای حفاظتی بریتانیایی از کشتی‌ها در خلیج فارس

با تداوم تنش‌ها در خلیج فارس، شرکت‌های تامین‌کننده امنیت دریایی نیروهای حفاظتی بریتانیایی را از کشتی‌ها در این منطقه خارج کرده‌اند.

روزنامه فایننشال تایمز روز جمعه ۱۸ مرداد، در گزارشی از خروج نیروهای حفاظتی بریتانیایی از خلیج فارس خبر داد.

دلیل این تصمیم نگرانی از امنیت نیروهای بریتانیایی است زیرا احتمال می‌رود ایران به دنبال دستگیری اتباع بریتانیایی است.

شرکت «اَمبری»، بزرگ‌ترین شرکت تامین‌کننده امنیت دریایی، و شرکت آموزش و امنیت سرمایه‌ دریایی (MAST) گفته‌اند که نیروهایی از دیگر ملیت‌ها را جایگزین نیروهای بریتانیایی‌ کرده‌اند.

ایران در یک ماه گذشته، سه کشتی خارجی را توقیف کرده است. یکی از آن‌ها نفتکش استنا ایمپرو است که با پرچم بریتانیا تردد می‌کردد و سپاه پاسداران سه هفته پیش، آن را همراه ۲۳ خدمه غیر‌بریتانیایی‌‌اش در تنگه هرمز توقیف کرد. این نفتکش و تمامی خدمه‌اش هنوز در اختیار ایران‌اند.

جان تامسون، از نظامی‌های ارشد سابق بریتانیا و از بنیان‌گذاران شرکت امبری، گفت به مشتری‌هایش توصیه کرده است سیاست پرهیز از به‌کارگیری نیروهای بریتانیایی در خلیج فارس را پیش بگیرند.

صنعت تامین امنیت دریایی پس از آن رونق گرفت که خطر دزدان دریایی در آب‌های سومالی به مساله‌ای جدی تبدیل شد. بیشتر نیروهای این شرکت‌ها از اعضای سابق نیروهای دریایی ویژه بریتانیا، هنگ چتربازها، نیروی ویژه هوایی و نیروی ویژه دریایی‌اند.

شرکت‌های تامین‌ امنیت دریایی در سال‌های اخیر به استخدام نیروهای ارزان‌تر اروپای شرقی و آسیا روی آورده‌اند.

با افزایش تنش‌ها در منطقه، اداره دریانوردی وزارت حمل‌ونقل آمریکا به کشتی‌های تجاری و باربری این کشور درباره تهدیدهای ناشی از تحرکات ایران هشدار داده است.

اداره دریانوردی آمریکا روز چهارشنبه ۱۶ مرداد، از کشتی‌های تجاری خواسته است پیشاپیش مسیرشان در خلیج فارس را به نیروی دریایی آمریکا و بریتانیا اطلاع دهند.

بنابر ادعای یک مقام وزارت دفاع آمریکا، جمهوری اسلامی ایران در تلاش است با ایجاد اختلال در سامانه‌های ناوبری کشتی‌ها و هواپیماهای غیرنظامی، آن‌ها را «به‌ اشتباه به حریم دریایی و هوایی خود بکشاند تا برای توقیف کشتی‌ها و هواپیماها بهانه لازم را داشته باشد».

ایالات متحده آمریکا که حضور نظامی‌اش را در منطقه افزایش داده است، جمهوری اسلامی ایران را مسئول حمله به چند نفتکش در نزدیکی تنگه هرمز دانسته است. تهران با رد این اتهام، حضور نظامی آمریکا و دیگر کشورها را زمینه‌ساز نا‌امنی و بی‌ثباتی در منطقه می‌داند.

چند روز پیش، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام کرد که واشینگتن از ۶۰ کشور جهان خواسته است در ائتلافی بین‌المللی برای تامین امنیت دریایی خلیج فارس به رهبری آمریکا شرکت کنند.

بریتانیا و اسرائیل به درخواست آمریکا برای پیوستن به این ائتلاف پاسخ مثبت داده‌اند. در مقابل آلمان،  فرانسه و ژاپن گفته‌اند به این ائتلاف نمی‌پیوندند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More