شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جو بایدن و ملک سلمان در تماسی تلفنی مسائل خاورمیانه از جمله اقدامات ایران در منطقه را بررسی کردند

جو بایدن در تماسی تلفنی با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، در مورد حقوق‌بشر، روابط دو جانبه و مسائل امنیتی خاورمیانه، از جمله اقدامات ایران در منطقه، گفت‌وگو کردند.

طبق اعلام کاخ سفید، دو طرف در این تماس امنیت منطقه‌ای، از جمله‌های تلاش‌های دیپلماتیک بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ یمن و تعهد ایالات متحده به حمایت از عربستان سعودی در دفاع از مرزهایش در برابر «حمله‌های گروه‌های مرتبط با ایران» را مورد بررسی قرار دادند.   

بایدن با استقبال از اقدام ریاض در آزاد کردن لجین الهذلول، فعال سعودی حقوق زنان، بر اهمیت حقوق‌بشر و حاکمیت قانون تاکید کرد و گفت که برای تقویت و شفاف‌سازی روابط ریاض و واشینگتن تلاش خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، در تماس با همتای سعودی خود فیصل بن فرحان در مورد «اهمیت پیشرفت عربستان سعودی در زمینه حقوق بشر، از جمله از طریق اصلاحات قضایی و قانونی، با یکدیگر تبادل نظر کردند.

طبق این بیانیه، بلینکن بر تعهد آمریکا به همکاری برای پایان دادن به جنگ یمن، تقویت امنیت منطقه‌ای، مبارزه با تروریسم و توسعه اقتصادی تاکید کرد.

هفته گذشته نیز، پنتاگون اعلام کرد لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در تماسی تلفنی با محمد بن سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی، گفت: «ایالات متحده و عربستان سعودی برای مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران و شکست افراط‌گرایی خشن در منطقه تعهدی مشترک دارند.»

عربستان سعودی که از مخالفان توافق هسته‌ای ایران است از دولت بایدن خواسته در هر توافق احتمالی با ایران موضع کشورهای منطقه نیز در نظر گرفته شود.

دولت بایدن می‌گوید توافق هسته‌ای با ایران حداقل مطالبات ایالات متحده است و تاکید کرده واشینگتن از چنین توافقی برای رسیدگی به سایر نگرانی‌های مربوط به جمهوری اسلامی، از جمله برنامه موشک‌های بالستیک و «حمایت ایران از تروریسم در منطقه»، استفاده خواهد کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More