شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جو بایدن سوگند خورد؛ تاکید بر مقابله با افراطی‌گری و احیای تعامل با جهان

 

جو بایدن پس از ادای سوگند به عنوان رییس‌جمهور جدید آمریکا در سخنرانی‌اش ضمن تاکید بر وارد شدن به «تعامل» با جهان گفت مصمم است برای متحد کردن ملت آمریکا و مقابله با «افراطی‌گری» قدم بردارد.

بایدن روز چهارشنبه ۳۰ بهمن‌ماه و پیش از ظهر آمریکا به وقت محلی در سخنرانی پس از سوگند ریاست‌جمهوری‌اش گفت: «هدف من یکپارچه کردن کشور است. برای از بین بردن نفرت،‌ بی‌قانونی، افراطی‌گری، ‌یاس و ناامیدی باید در کنار هم کارهای بزرگی انجام دهیم.»

او با تاکید بر دموکراسی و آزادی به عنوان ارزش‌های آمریکا افزود: «حکایت آمریکا بستگی به هیچ‌کدام از ما ندارد، بلکه بستگی به همه ما مردم دارد که جویای کمال‌طلبی هستیم.»

بایدن همچنین به ناآرامی‌ها و اختلاف‌های ماه‌های اخیر و پس از انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کرد و گفت: «دموکراسی شکننده است. ما باید از قانون اساسی محافظت کنیم. من قدرت استحکام کشور و قانون اساسی کشورمان را می‌دانم.»

رییس‌جمهور دموکرات آمریکا اضافه کرد: «همه ما متوجهیم که جهان نظاره‌گر و مراقب آمریکا است. آمریکا در معرض آزمایش قرار گرفته و قوی‌تر از آب در آمده است.»

رییس‌جمهور چهل و ششم آمریکا همچنین در اظهاراتش بر «تعامل با جهان» و شراکت در صلح در جهان تاکید کرد.

او ضمن اشاره به همه‌گیری کرونا و قربانیان آن در آمریکا اضافه کرد: «کرونا در این یک سال جان‌های زیادی را گرفته، میلیون‌ها شغل از دست رفته است.»

رییس‌جمهور جدید آمریکا همچنین به برابری و عدالت اشاره کرد و افزود: «نابرابری در حال رشد است. فریاد برای عدالت نژادی بلند است. باید به جنگ داخلی پایان دهیم.»

مراسم تحلیف بایدن و کاملا هریس، معاون اولش،‌ با حضور چهره‌های مطرح و رهبران احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه و در حالی برگزار شد که دونالد ترامپ و همسرش ملانیا در آن غایب هستند.

باراک اوباما،‌ جورج دبلیو بوش و بیل کلینتون،‌ روسای جمهوری پیشین،‌ از چهره‌های مورد توجه هستند که در این مراسم حاضر شدند.

در ابتدای مراسم بایدن با محافظت رییس پلیس ساختمان کنگره وارد محل شد. این مامور پلیس دو هفته پیش پس از آن که توانست هواداران ترامپ را که به کنگره حمله کرده بودند به بیرون از محل سنا کنگره هدایت کند به عنوان «قهرمان» مورد استقبال قرار گرفت.

بایدن با حضور جان رابرتس، قاضی ارشد و رییس دیوان عالی،‌ سوگندش را یاد کرد. کاملا هریس هم که نخستین معاون اول رییس‌جمهور زن رنگین‌پوست آمریکاست در حضور قاضی دیوان عالی، سونیا سوتومایور،‌ سوگند یاد کرد.

 

غیبت دونالد ترامپ،‌ حضور مایک پنس

همچنین در غیبت ترامپ،‌ مایک پنس معاونش به همراه همسر خود در این مراسم حاضر شده است. او به مراسم خروج ترامپ از کاخ سفید نیز نرفته بود.

ساختمان کنگره که محل برگزاری این مراسم است در حفاظت شدید چندین هزار نیروی گارد ملی قرار گرفته تا از نگرانی‌ها درباره احتمال حمله دوباره هواداران ترامپ کاسته شود.

از سوی دیگر به دلیل شیوع کرونا این مراسم بدون حضور شهروندان برگزار شد. روزنامه نیویورک‌تایمز اشاره کرده که به جای شهروندان و به یاد بیش از ۴۰۰ هزار قربانی ویروس کرونا پرچم‌های آمریکا در محل قرار داده شده است.

قرار است بایدن بلافاصله پس از تحلیف و آغاز به کارش فرمان‌های اجرایی را امضا کند که تعدادی از سیاست‌‌‌های دولت ترامپ از جمله فرمان مهاجرتی مربوط به منع سفر از کشورهای مسلمان را لغو می‌کند.

پیش از ورود به محل برگزاری تحلیف، بایدن و هریس به به کلیسای کتدرال «سنت متیو» در واشینگتن رفته بودند که در آن‌جا رهبران جمهوری‌خواه سنا و مجلس نمایندگان به آن‌ها ملحق شدند. 

 

ترامپ: باز خواهم گشت

در سوی دیگر، سی‌ان‌ان نوشته دونالد ترامپ پس از ترک کاخ سفید به همراه همسرش ملانیا برای هوادارانش سخنرانی کرد. او وعده «بازگشت» را مطرح کرد، اما پس از آن به محل برگزاری نشست مطبوعاتی نرفت. 

او نخستین رییس‌جمهور در ۱۵۰ سال اخیر است که در مراسم تحلیف جانشینش شرکت نمی‌کند.

مراسم تحلیف در مقابل ساختمان کنگره و در جایی برگزار می‌شود که دو هفته پیش از سوی هواداران ترامپ مورد حمله قرار گرفته بود.

با ترک کاخ سفید توسط ترامپ و با برگزاری مراسم تحلیف قرار است جو بایدن ۷۸ ساله به عنوان «مسن‌ترین رییس‌جمهور» در کاخ سفید مستقر می‌شود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More