شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جو بایدن: زمان پایان دادن به جنگ افغانستان، به‌عنوان طولانی‌ترین جنگ آمریکا، فرا رسیده است

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، جنگ افغانستان را طولانی‌ترین جنگ تاریخ ایالات متحده خواند و تاکید کرد زمان آن رسیده که ایالات متحده این جنگ را پایان دهد.

بایدن با اشاره به تصمیم دولتش برای خارج کردن نیروهای آمریکا از افغانستان در صفحه توییتر خود نوشت: «زمان پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ آمریکا فرا رسیده است. زمان آن رسیده است که نیروهای آمریکا از افغانستان به خانه بازگردند.»

بایدن افزود: «من چهارمین رییس‌جمهوری هستم که بر حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان نظارت دارد. این مسئولیت را به نفر پنجم واگذار نمی‌کنم.»

ویلیام برنز، رییس سیا، تصمیم خروج نیروهای آمریکا از افغانستان را کاری سخت دانست که خطرهایی را با خود به همراه دارد و گفت با خروج این نیروها توانایی دولت ایالات متحده در جمع‌آوری اطلاعات درباره تهدیدها و اقدام علیه این آن‌ها را کاهش می‌دهد.

در همین حال، دیوید پترائوس فرمانده سابق نیروهای آمریکا در خاورمیانه، در واکنش به تصمیم دولت بایدن گفت: «پایان دادن به نقش آمریکا در یک جنگ بی‌پایان باعث نمی‌شود این جنگ بی‌پایان تمام شود. تنها نقش ما پایان می‌یابد. من نگرانم که این جنگ بدتر شود.»

اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، در بیانیه‌ای اعلام کرد کابل به تصمیم دولت آمریکا برای خروج از افغانستان احترام می‌گذارد و در روند برقراری صلح به همکاری با آمریکا و سایر شرکای خود در ناتو ادامه خواهد داد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، نیز گفت که براساس توافق دوحه، «امارت اسلامی افغانستان» خواستار خروج همه نیروهای خارجی از این کشور است و خروج این نیروها راه را برای رسیدگی به موضوعات دیگر باز می‌کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More