شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جو بایدن: دولت آینده نقش رهبری آمریکا در جهان را عهده‌دار خواهد شد

جو بایدن، رییس‌جمهوری منتخب آمریکا، بر آمادگی دولت آینده ایالات متحده در به‌دست گرفتن نقش رهبری جهانی تاکید کرد و گفت که دولت او به تعامل با متحدان و مقابله با دشمنان آمریکا ادامه خواهد داد.

رییس‌جمهوری منتخب آمریکا روز سه‌شنبه در مراسمی در شهر ویلمینگتن ایالت دلاور گفت: «آماده‌ایم که جهان را رهبری کنیم، نه این‌که خود را کنار بکشیم. یکبار دیگر در صدر مجلس نشسته و آماده‌ایم با دشمنان خود مقابله کرده و متحدان خود را طرد نکنیم.»

بایدن در این مراسم به معرفی اعضای آینده تیم امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا پرداخت و این مقامات هر یک طی سخنان جداگانه‌ای بر تعهد خود به ائتلاف جهانی برای مقابله با تغییرات اقلیمی و پیشبرد تجارت و مسائل مربوط به امنیت ملی تاکید کردند.

در این مراسم، لیندا توماس گرین‌فیلد، که به عنوان سفیر آینده آمریکا در سازمان ملل انتخاب شده، گفت: «دوران چندجانبه‌گرایی بازگشته است. دیپلماسی بازگشته است.»

جان کری، وزیر خارجه آمریکا در دولت باراک اوباما، نیز که از سوی جو بایدن به عنوان نماینده ویژه ریاست‌جمهوری آینده آمریکا در امور تغییرات اقلیمی منصوب شده، در توییتی نوشت رییس‌جمهوری منتخب حق دارد از «اولین روز» کار خود با هدف مقابله با تغییرات اقلیمی ایالات متحده را به توافق پاریس بازگرداند.

آنتونی بلینکن، نامزد بایدن برای تصدی پست وزارت خارجه، نیز در این مراسم با تاکید بر مواضع بایدن مبنی بر اینکه آمریکا به تنهایی قادر به حل مشکلات جهان نیست گفت: «ما نیاز داریم که با کشورهای دیگر جهان کار کنیم. ما به همکاری آنان نیاز داریم. ما به شراکت آنها نیاز داریم.»

در پی موافقت دونالد ترامپ با آغاز مقدمات انتقال قدرت به دولت آینده، تیم انتقالی جو بایدن اقدامات فوری خود را آغاز کرده تا رییس‌جمهوری منتخب بتواند از روز اول بهمن که قدرت را در دست می‌گیرد کار خود را آغاز کند.

به گزارش وال استریت ژورنال، تیم انتقالی بایدن از دوشنبه شب تماس با مقامات نهادهای فدرال را آغاز کرده و مشاوران بایدن در حال بررسی صدها صفحه گزارش‌های این نهادها هستند.

بر اساس این گزارش، مقامات تیم انتقالی بایدن تا بعدازظهر سه‌شنبه با کلیه نهادهای فدرال رایزنی کرده و حدود ۲۰ نشست را با مقامات مختلف فدرال برگزار کردند.

به گزارش وال استریت ژورنال، اگرچه کارکنان تیم بایدن اجازه حضور مستقیم در نهادهای فدرال را دارند، اما به دلیل شیوع کرونا، بسیاری از هماهنگی‌ها به صورت دورکاری صورت می‌گیرد.

با توجه به اینکه بایدن تاکید کرده اولویت اصلی دولت آینده مقابله با کرونا خواهد بود، نشست‌های اعضای تیم انتقالی بایدن با مسئولان وزارت بهداشت و مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری‌ها ادامه دارد و کارکنان تیم بایدن با آنتونی فائوچی، عضو کارگروه مقابله با کرونای کاخ سفید، در تماس بوده‌اند.

همچنین یک مقام دولتی خبر داد که کاخ سفید پذیرفته است جو بایدن، رییس جمهوری منتخب، «گزارش روزانه ریاست‌جمهوری» را دریافت کند. این گزارش‌ها مجموعه‌ای از اطلاعات طبقه‌بندی شده است و جو بایدن می تواند به آخرین اطلاعات مربوط به تهدیدهای مهم امنیت ملی آمریکا در جهان دسترسی داشته باشد.

از سوی دیگر، دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد کاخ سفید به طور رسمی به نهادهای اطلاعاتی دولت اجازه داده است تا مسائل اطلاعاتی هر روزه را به جو بایدن، رییس‌جمهوری منتخب این کشور، گزارش دهند.

این گزارش‌ها مجموعه‌ای از اطلاعات طبقه‌بندی شده است و جو بایدن می تواند به آخرین اطلاعات مربوط به تهدیدهای مهم امنیت ملی آمریکا در جهان دسترسی داشته باشد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More