شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جو بایدن: خروج آمریکا از افغانستان نهم شهریور به پایان می‌رسد

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، گفت با توجه به اینکه آمریکا به اهداف خود در جنگ افغانستان رسیده، نیروهای ایالات متحده نهم شهریور ، ۳۱ اوت، به طور کامل از این کشور خارج می‌شوند ولی حمایت از مردم این‌ کشور را ادامه خواهد یافت هرچند آنها خود باید سرنوشت افغانستان را تعیین کنند.

بایدن روز پنج‌شنبه در نشست خبری خود گفت که هدف آمریکا از جنگ افغانستان «مقابله با تروریست‌های حادثه ۱۱ سپتامبر، مجازات بن لادن و جلوگیری از تبدیل افغانستان به پایگاه تروریست‌ها» بود و واشینگتن به این اهداف رسیده است.

او گفت: «آمریکا برای ساخت کشور به افغانستان نرفت و مردم این کشور هستند که باید درباره سرنوشت آن تصمیم بگیرند.»

بایدن افزود: «حمایت آمریکا از مردم افغانستان، به ویژه حقوق زنان و دختران این کشور، ادامه خواهد یافت. همچنین حضور دیپلماتیک آمریکا در افغانستان ادامه می‌یابد و واشینگتن با متحدان خود برای حفظ امنیت فرودگاه‌های بین‌المللی این کشور همکاری خواهد کرد.»

بایدن با تاکید بر اینکه کشورهای منطقه باید در کمک به یافتن راه‌حل صلح‌آمیز برای ناآرامی‌های افغانستان نقش داشته باشند، گفت که آمریکا با این کشورها همکاری خواهد کرد و آنها نیز باید تلاش‌های خود را افزایش دهند.

او همچنین گفت که روند ارائه ویزای مهاجرتی به شهروندان افغان که برای نیروهای آمریکایی کارمی‌کردند تسریع می‌شود.

رییس‌جمهوری آمریکا با اشاره به تغییر شرایط جهانی طی ۲۰ سال گذشته گفت که امروز تهدید تروریسم در نقاط دیگر جهان بیشتر است و به همین دلیل آمریکا منابع خود را به دیگر نقاط جهان از جمله جنوب آسیا، خاورمیانه و آفریقا منتقل خواهد کرد.

بایدن با اشاره با اینکه طی دو دهه جنگ در افغانستان بیش از دو هزار و ۴۰۰ نیروی آمریکایی کشته، بیش از ۲۰ هزار و ۷۰۰ نیروی دیگر زخمی و تعداد نامشخصی با آسیب‌های روانی به خانه بازگشته‌اند، گفت: «نسل دیگری از آمریکایی‌ها را به جنگ افغانستان نخواهم فرستاد.»

رییس‌جمهوری آمریکا با اشاره به اینکه امکان تشکیل یک دولت متحد در افغانستان که بتواند تمام کشور را کنترل کند «بسیار غیرمحتمل» است گفت که دولت افغانستان باید با طالبان به توافقی برسد که به آنها اجازه دهد «همزیستی مسالمت‌آمیز» داشته باشند.

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که طالبان در هفته‌های اخیر با سرعت مناطق مختلف این کشور را تحت کنترل خود درآورده است.

آستین میلر، فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان، هفته گذشته هشدار داد که این کشور ممکن است دچار جنگ داخلی شود.

از سوی دیگر، رویترز به نقل از منابع آگاه در دولت آمریکا گزارش داد که جامعه اطلاعاتی آمریکا نیز معتقد است که ارتش افغانستان در حال حاضر ضعیف است و چشم‌انداز بقای دولت کابل در کوتاه مدت امیدوارکننده نیست.

در همین حال، سخنگوی پنتاگون روز پنج‌شنبه تایید کرد که طالبان ده‌ها مرکز ولسوالی در افغانستان را تصرف کرده است و گفت که آمریکا معتقد است هدف طالبان تهدید مراکز استان‌ها است.

طالبان در ادامه پیشروی‌های خود روز پنج‌شنبه گذرگاه مرزی اسلام‌قلعه بین ایران و افغانستان را تصرف کرد و مقام‌های امنیتی و گمرکی افغانستان ناچار به فرار به داخل مرز ایران شدند.

نیروهای آمریکا هفته گذشته از پایگاه هوایی بگرام که مهم‌ترین پایگاه نظامی ایالات متحده در افغانستان بود خارج شدند تا بدین ترتیب به بلندترین جنگ تاریخ آمریکا پایان دهند.

طبق اعلام پنتاگون، ۹۰ درصد از نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شده‌اند.

خروج آمریکا از افغانستان بر مبنای توافقی که سال گذشته بین دولت دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری پیشین ایالات متحده، و طالبان امضا شد صورت گرفته است.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More