شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جو بایدن حکم دادگاه رسیدگی به قتل جورج فلوید را گامی عظیم به سوی عدالت در آمریکا خواند

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، حکم دادگاه رسیدگی به قتل جورج فلوید، شهروند سیاهپوست آمریکایی، را گامی عظیم به سوی عدالت خواند و بر ضرورت ایجاد اصلاحات در پلیس و سیستم قضایی آمریکا تاکید کرد.

رییس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود درباره این حکم در کاخ سفید گفت: اگرچه این حکم فلوید را به خانواده‌اش بازنمی‌گرداند، اما «یک قدم رو به جلو عظیم در حرکت به سمت عدالت در آمریکا است.»

بایدن افزود: «حکم امروز دادگاه این پیام را رساند که هیچ‌کس فراتر از قانون نیست، اما این کافی نیست. برای ایجاد تغییر و اصلاحات واقعی ما باید احتمال فجایع مشابه را پایین بیاوریم تا اطمینان حاصل شود که رنگین پوستان و همه افراد از تعامل با پلیس ترسی نداشته باشند.»

رییس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد: «باید بپذیریم در پلیس و سیستم کیفری قضایی، نژادپرستی سیستماتیک و نابرابری نژادی وجود دارد که باید با آن مقابله کنیم. در همین مسیر، دولت‌ها و پلیس‌های ایالتی و دولت فدرال باید دست به اقدام بزنند.»

بایدن پس از این سخنرانی در توییتی نوشت: «تصویب قانون جورج فلوید برای اصلاح پلیس نباید یک سال طول بکشد.» او تاکید کرد که دولت برای تصویب هرچه سریع‌تر این قانون همه تلاش خود را انجام خواهد داد.

کامالا هریس، معاون رییس‌جمهوری آمریکا، نیز در سخنرانی خود در کاخ سفید درباره حکم دادگاه رسیدگی به قتل جورج فلوید گفت: «این حکم آمریکا را یک قدم به عدالت نزدیک‌تر کرد، اما همچنان باید کارهای بیشتری انجام شود.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز در توییتی در واکنش به حکم دادگاه رسیدگی به قتل جورج فلوید گفت: «امروز می‌تواند گامی به سوی عدالت در آمریکا باشد. آمریکا برای اینکه در جهان نقش رهبری داشته باشد، باید به بی‌عدالتی‌ها و نابرابری‌های نژادی در داخل رسیدگی کند و این راه را ادامه دهد.»

پس از اعلام محکومیت درک شاوین، مامور پلیسی که جورج فلوید را کشت، جمعیتی که بیرون دادگاه مینیاپولیس تجمع کرده بودند به شادمانی پرداختند و شعار «عدالت» و «جان سیاهپوستان مهم است»، سر دادند.

بن کرامپ، وکیل خانواده جورج فلوید، پس از اعلام حکم هیات منصفه در محکومیت کامل درک شاوین،  طی بیانیه‌ای اعلام کرد این حکم تاثیرات چشمگیری در آمریکا و حتی جهان خواهد داشت و افزود: «خانواده جورج فلوید و جامعه به عدالتی که با درد به دست‌ آمده، رسید.»

از سوی دیگر، پلیس کنگره برنامه خود را برای نصب حفاظ امنیتی در اطراف ساختمان کنگره، که با هدف محافظت در برابر آشوب‌های احتمالی درنظر گرفته شده بود، لغو کرد.

بنیاد «جان سیاهپوستان مهم است» در واکنش به حکم دادگاه قتل جورج فلوید در بیانیه‌ای اعلام کرد: «امیدواریم این حکم نشان دهد که برترانگاری نژاد سفید در دموکراسی، به ویژه آن نوعی از دموکراسی که قرار است زندگی آزادانه را تضمین کند، جایی ندارد.»

تیم والتز، فرماندار مینه‌سوتا، نیز حکم دادگاه رسیدگی به قتل جورج فلوید را «گامی مهم به سوی عدالت» خواند و خاطر نشان کرد هنوز کارهای زیادی باید انجام شود. والتز خواستار ادامه «تظاهرات برای عدالت» و تغییر «از طریق اصلاحات سیستمی» شد.

باراک اوباما، رییس‌جمهوری پیشین آمریکا، نیز در توییتی نوشت: «امروز هیات منصفه کار درست را انجام داد، اما عدالت واقعی نیازمند کار بیشتر است.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More